Grotere verkoop rauwe melk

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Grotere verkoop rauwe melk

Dit onderwerp bevat 16 reacties, heeft 10 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Barbamama 3 jaren, 8 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur

Alexandra
    Participant

Op de Beukenhof wordt het steeds lastiger om aan slagroom te komen. Er wordt steeds minder gemaakt, want er wordt steeds minder halfvolle melk verkocht. Mensen stappen over op de rauwe melk! Hierdoor wordt er dus een stuk minder afgeroomd.

De verkoop is onder andere gestegen,omdat men de melk “in t schap” heeft staan. Maar ik hoop dat het ook een stuk bewustwording is voor de mensen die bewust rauwe melk kopen.

Iemand enig idee of op andere plaatsen ook een verhoging is van verkoop van rauwe melk?

Barbamama
    Participant

Ik koop mijn rauwe melk sinds vorig jaar zomer op boerderij zorgvrij in Spaarnwoude (niet biologisch en afgeroomd) en bij de Dinkelhoeve in Heemstede (biologisch en NIET afgeroomd). Komen allebei goed uit de melktest. In Spaarnwoude is het altijd vrij druk bij de melk automaat, maar dit is dan ook een informatie boerderij. Mensen kopen de melk uit de tap, maar gaan het thuis eerst koken (staat op de tap). Als ik daar sta te tappen, zijn er altijd wel mensen met vragen. Ik vertel dan ook regelmatig dat ik de melk gewoon zo drink.

Anoniem

Ik rij de laatste tijd meestal naar ‘De kleine meren’ voor rauwe melk en het gebeurt steeds vaker dat ze het vat moeten verwisselen omdat het leeg is. Misschien kom ik steeds op het verkeerde moment of het is drukker geworden, ik zal het eens vragen als ik iemand zie de volgende keer. Ik ben zaterdag geweest en ik heb me toch een partij dikke romige melk, niet normaal meer zo lekker. Dat heb ik daar nog niet eerder gehad. Zalig, bijna slagroom wat je drinkt.

Gadsie
    Participant

Ik vraag me af wat de “weston price volken” deden met de melk die overbleef na het maken van boter

Alexandra
    Participant

Opdrinken of verwerken in voedsel 😆

Anoniem

Kaas maken.

Anoniem

Dat is karnemelk toch?

Is dat goed om te drinken,ondanks het lage vetgehalte.

Mijn boerin,van wie ik melk en boter koop,verkoopt het ook.

Bevat het net als yoghurt goedé bacterien?

En kun je het zien als verdunde yoghurt,of is karnemelk anders?

Alexandra
    Participant

Wat overblijft van nadat je boter hebt gemaakt is karnemelk ja. Kan je gewoon opdrinken.

Anoniem

Ook bij onze boer komen nu meerdere mensen rauwe melk halen, wellicht toch een eigenste Berta in de tuin adopteren binnenkort.

wellicht moet Mike binnenkort maar stoppen met zijn praatjes, de levertraan is ook de helft vna de tijd uitverkocht.

Alexandra
    Participant

We gaan ten onder aan ons eigen succes :mrgreen:

Mijn vriendin wil nu ook mee om rauwe melk te kopen.

Anoniem

zie daar heb je het gesodemieter al 🙂

ik heb een paar mensen iets verteld en als het effect zichtbaar is dan gaan ze……… hup aan de rauwe melk en kefir, yoghurt, de hele rattaplan.

Gadsie
    Participant

Productie zal zich aanpassen aan consumptie 🙂

Poekie
    Moderator

Karnemelk in NL is een mager product en ook erg dun/vloeibaar.

We hebben karnemelk gedronken hier in Marokko, en die is toch romig joh, erg lekker. Ook anders zuur dan in NL.

Lia

mappas
    Participant
    Quote:
    Barbamama schreef:

Ik koop mijn rauwe melk sinds vorig jaar zomer op boerderij zorgvrij in Spaarnwoude (niet biologisch en afgeroomd) en bij de Dinkelhoeve in Heemstede (biologisch en NIET afgeroomd). Komen allebei goed uit de melktest. In Spaarnwoude is het altijd vrij druk bij de melk automaat, maar dit is dan ook een informatie boerderij. Mensen kopen de melk uit de tap, maar gaan het thuis eerst koken (staat op de tap). Als ik daar sta te tappen, zijn er altijd wel mensen met vragen. Ik vertel dan ook regelmatig dat ik de melk gewoon zo drink.

Bedankt voor deze tip Barbamama, ik ben er gisteren geweest en heb vijf liter meegenomen. Dit is maar een kwartier rijden (met de auto) bij mij vandaan dus ik kan er best elke week even heen voor rauwe melk 😀

Ik heb gevraagd of de melk afgeroomd was en ze zeiden nee. Ik zie er in de weckpot die nu in de koelkast staat ook een roomlaag van zo’n drie centimeter op staan, dus ik ga ervan uit dat hij niet afgeroomd is.

Nog even met een medewerker staan praten. Hij zei dat het inderdaad geen biologische koeien zijn, maar dat het wel hele gelukkige koeien zijn 😛 . Koeien worden tegenvoordig letterlijk en figuurlijk uitgemolken zei hij, en geven dan wel 60 liter per dag. Deze koeien geven maar 15 tot 20 liter per dag. Van april tot oktober staan ze buiten in de wei.

Dus ik vind het prima, de melk is zalig, ik ga gewoon eens per week mijn rauwe melk halen in Spaarnwoude!!

Oh ja, ik heb de helft ingevroren, voor als de melk in de koelkast op is. Ik ben heel benieuwd of de smaak na ontdooien nog hetzelfde is.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.