Granen en groente

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Granen en groente

Dit onderwerp bevat 13 reacties, heeft 8 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  bobis1 1 jaar, 2 maanden geleden.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #3478

    Annelynn
    Participant

    Goedemorgen allemaal,

    Is havermout, spelt en boekweitgrutten nou wel of niet goed om in het voedingspatroon WAP te integreren?

    Van spelt en havermout maak ik roomboterkoek, gezoet met honing.

    Van spelt maak ik af en toe mijn eigen brood.

    Boekweitgrutten, Ā± 40 gram, doe ik s’ochtends door mijn shake van twee eierdooiers, flinke scheut slagroom, halve citroen, honing, kardamon en kaneel.

    Daarnaast, zie ik door de bomen het bos niet meer :), welke groente je nu werkelijk mag of kan eten. De nachtschades begrijp ik en laat ik nu staan.

    Ik eet bottensoep en stoofpotjes van rundvlees en spek.

    Leuk om feedback te krijgen.

    Vriendelijke groet,

    Annelynn

    #78425

    Alle donkergroene groentes en goed koken.

    Sla mag ook.

    Aan granen waag ik me niet meer.

    Boekweit mag geloof ik wel.

    #78426

    Annelynn
    Participant

    Dankjewel,

    Dus liever geen winterwortel, prei en bleekselderij meer door mijn soep doen?

    Ik neem aan dat kruiden zoals bieslook, peterselie, basilicum, maggiplant etc. goed zijn om te blijven eten?

    Annelynn

    #78427

    Ik gebruik geen winterwortel omdat hier zetmeel in zit en suiker, maar prei en bleekselderij enz doe ik wel door de soep.

    #78428

    Alles wat veel koolydraten bevat eet ik bijna niet meer. Je kan de lijstjes zo vinden als je zoekt naar een gi index in google.

    Ik twijfel zelf of ik de ui en de look soort zou laten staan. Ui is lust opwekkend en je eet vaak meer als dat je lichaam aan zou geven. Bijvoorbeeld van gebakken uien blijf je vaak eten. Ook ruiken (stinken) uien terwijl dat de meeste voeding uit de natuur reukloos is.

    Bij een bepaald geloof eten ze daarom ook geen looksoorten. Maar goed kruiden lijken me ook lust opwekkend.

    #78429

    Zitten er echt zoveel koolhydraten/suikers in winterwortel dat je het beter kan laten staan? Ik lees hier hier dat 5% van de waspeen uit koolhydraten bestaat. Dat is vergeleken met broccoli (2%) wel veel, maar nog steeds marginaal toch? Ui zit 5% (gebakken) / 6% (rauw) in. Ik heb er een beetje moeite mee de koolhydraten de oorlog te verklaren. We hebben ze toch nodig? Zij het niet zoveel.

    #78430

    autumn
    Participant
    Quote:
    Dus liever geen winterwortel, prei en bleekselderij meer door mijn soep doen?

    Zo veel KH zitten hier echt niet in. Tenzij je absoluut KH-vrij wilt eten, zie ik geen reden om deze groente te mijden. Echte KH-rijke groenten zijn de zetmeelrijke knolgewassen (aardappel, aardpeer, yam, cassave enz.) en pompoenen ook nog wel. Verder peulvruchten zoals bonen en linzen, maar bijvoorbeeld niet verse groene sperzieboontjes of peultjes. Zie dit lijstje:

    http://www.fatsforum.nl/topic/koolhydraten?replies=4#post-24230

    Havermout en spelt zijn granen die gluten bevatten. Ze zijn zeker niet ideaal, maar als je ze gebruikt kan je ze het beste fermenteren. Ik bak mijn eigen zuurdesembrood van speltmeel. Boekweit is een pseudograan die geen gluten bevat. Tezamen met quinoa en amaranth zijn dit de betere KH bronnen. Heb je wel eens gedacht aan kokosrasp in je smoothie?

    #78431

    Kokosrasp!! Dat is een goeie tip! Ik heb dat spul al wel 2 jaar liggen en nooit ergens voor gebruikt. Gaat morgen mee in de ochtendshake. šŸ™‚ Goed voor de variatie.

    #78432

    Annelynn
    Participant

    Dank jullie allemaal!

    Oh, heerlijk ja, niet aan gedacht, kokos door de smoothie. Voorheen at ik s’morgens fruit, daar deed ik wel regelmatig kokos doorheen.

    Van de eiwitten maak ik trouwens kokoskoekjes gezoet met honing. Heerlijk snoepgoed šŸ™‚ Afgelopen weekend helaas mislukt.

    #78433

    ruud
    Participant
    Quote:
    Grains – A summary of some problems

    Ron Ehrlich, BDS

    Thu, 24 Oct 2013 09:10 CDT

    Whole grains are very low in Vitamin C and beta carotene. Vitamin B6 is poorly absorbed

    Grains contain low levels of essential fats, having too much Omega 6 and too little Omega 3 fatty acids, and so are pro-inflammatory.

    Phytate levels in grain reduces the absorption of many minerals, including zinc, iron

    Exorphins -It is known that these foods contain exorphins, which are molecules that have opioid (morphine-like) activity. The authors speculate that early humans started to eat these foods because of these exorphins, that is, by eating these foods, it made them feel good. They write “The fact that overall health declined when they [i.e. grains] were incorporated into the diet suggests that their rapid, almost total replacement of other foods was due more to chemical reward than to nutritional reasons.” They go on to say “Civilisation arose because reliable, on-demand availability of dietary opioids to individuals changed their behaviour, reducing aggression, and allowed them to become tolerant of sedentary life in crowded groups, to perform regular work and to be more easily subjugated by rulersļ»æ.” (Journal of the Australasian College of Nutrition and Environmental Medicine G. Wadley and A Martin, Dept of Zoology, University of Melbourne, Vol 19 No 1 April 2000)

    Zonulin – is protein that participates Iin tight junctions between cells of the wall of the digestive tract leading to “leaky gut”. Increased levels of zonulin are a contributing factor to the development of celiac disease and other autoimmune disorders such as insulin dependent diabetes, multiple sclerosis, and rheumatoid arthritis. (The Lancet, Vol 355 Issue 9214,pp1518 – 1519, 29 April 2000 “Zonulin, a newly discovered modulator of intestinal permeability, and its expression in coeliac disease.” Fasano et al )

    Gluten – is a natural protein found in certain grains such as wheat (including spelt), rye, barley and oats. Gluten makes up 80 percent of all proteins found in wheat, and is responsible for giving dough its elastic quality. There are 12 fractions of gliadin in gluten, which are polypeptides of varying length. Alpha-gliadin is the longest and the only one tested for sensitivity to determine whether people are actually sensitive to gluten. So if you are not sensitive to that one fraction or protein and the villi in your gut are not completely denuded, you may be diagnosed as not having a problem with gluten. And yet grains and gluten may be a problem.

    http://www.sott.net/article/267958-Grains-A-summary-of-some-problems

    #78434

    ruud
    Participant
    Quote:
    Getting mouth ulcers? Avoid grains.

    Mouth ulcers (aphthous ulcers) are a common problem. They are an autoimmune response. Try avoiding all grains for a few months. Grains produce a protein called zonulin (ā€¦look it up), that causes leaky gut that results in a whole range of autoimmune conditions.

    http://www.sarahwilson.com/2013/04/7-tips-my-dentist-wasnt-meant-to-tell-me/

    #129723

    Lievergezond
    Participant

    Biologische groente en fruit zonder pesticiden worden gedwongen om zelf anti-oxydanten aan te maken om zich te verweren tegen stressfactoren. Bij pesticidengebruik is die stimulus weg. https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Esk7k5KkhXE#t=2550

    #137756

    Lievergezond
    Participant

    Consumption of oat beta-glucans improve lipid and glucose metabolism.
    Changes in serum lipids and postprandial glucose and insulin concentrations after consumption of beverages with beta-glucans from oats or barley: a randomised dose-controlled trial.
    Abstract Source:

    Eur J Clin Nutr. 2005 Nov;59(11):1272-81 PMID: 16015250

    Abstract Author(s):

    M Biƶrklund, A van Rees, R P Mensink, G Onning

    To investigate side by side the effects on serum lipoproteins and postprandial glucose and insulin concentrations of beverages enriched with 5 or 10 g of beta-glucans from oats or barley.

    A daily consumption of 5 g of oat beta-glucans in a beverage improved the lipid and glucose metabolism, while barley beta-glucans did not.

    http://tinyurl.com/o54zwl9

    Meer goede resultaten voor de gezondheid van mensen behaald met haver: http://www.greenmedinfo.com/substance/oats

    #137757

    bobis1
    Participant

    Kopen paspoorten, rijbewijs, ID-kaarten, verblijfsvergunning, reisdocumenten en anderen in documentarycenter@hotmail.com

    skype ….. rodney.harden

    Hallo iedereen hier dit moment! Nou we zijn een onafhankelijke groep van gespecialiseerde IT-professionals en data base technici die zijn gespecialiseerd in de productie van hoogwaardige documenten zoals paspoorten, rijbewijs, ID-kaarten, Postzegels, Visa, diploma’s van zeer hoge kwaliteit, certificaten en andere producten voor alle landen: de VS, AustraliĆ«, Verenigd Koninkrijk, BelgiĆ«, BraziliĆ«, Canada, Italiaans, Finland, Frankrijk, Duitsland, IsraĆ«l, Mexico, Nederland, Ierland, Zuid-Afrika, Spanje, Zwitserland. Deze lijst is niet volledig.
    Om de extra informatie te krijgen en plaats een bestelling op een document dat u zijn op zoek naar en op dit moment nodig heeft, neem dan contact met ons op.
    -IDs Scan:
    -HOLOGRAMS: IDENTIEKE
    -BARCODES: IDS SCAN
    -UV: JA
    -Realistische Hologrammen
    -Formatted Barcodes en gecodeerde magneetsporen
    -Properly Gecodeerde ID-nummers en Soundex Codes

    Dus als u wilt uw locatie, identiteit, Zichtbaarheid veranderen, Reis naar de plaats waar je het meest verlangen of hebben een dubbele nationaliteit en krijgt gewoon direct contact met ons op.

    skype ….. rodney.harden

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.