Goed functionerend autonoom zenuwstelsel ook belangrijk

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Goed functionerend autonoom zenuwstelsel ook belangrijk

Dit onderwerp bevat 42 reacties, heeft 11 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Lievergezond 1 jaar, 1 maand geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 43)
  • Auteur
    Berichten
  • #4644

    Dag allemaal,

    Ik vertel hier wat ik dus zover uit boeken geleerd heb en uit heb gehaald die ook over de gezondheid gaan, maar je kan nog zo voedzaam voedsel eten, zolang het autonoom zenuwstelsel niet goed kan functioneren zal het lichaam alsnog te weinig voedingsstoffen uit het voedsel halen. Helaas werkt het autonoom zenuwstelsel bij de meeste mensen minder goed tot zelfs zeer slecht, vaak heeft dit te maken met hoeveelheid spanningen en stress die mensen gedurende hun leven opgebouwd hebben, ook is er steeds minder de gelegenheid om goed te ontspannen en veel mensen zijn zo erg aan stress of bepaalde hoeveelheid spanning gewend, dat het voor hun gewoon te vreemd is om te ontspannen, vaak is het ook zeer beangstigend om te ontspannen want dan komen al gauw onderdrukte materiaal naar boven, dat zijn vaak negatieve emoties die mensen onbewust in hun lichaam opgeslagen hebben die meestal te maken hebben met zeer akelige of pijnlijke ervaringen uit de vroegste jeugd, bijvoorbeeld een vader die zo autoritair was of als je vaak geslagen werd door je ouders of als je ooit in de schoolklas door iedereen uitgelachen werd, maar ook veel gepest worden door een broer hoort erbij. Zulke negatieve ervaringen gaan vastzitten in het lichaam waardoor de lijdende persoon steeds meer gespannen en gestrester van wordt, hierdoor lijdt het autonoom zenuwstelsel eronder met alle mogelijke gezondheidsgevolgen van dien. De stress gerelateerde aandoeningen verminderen al gauw als een goede therapeut de negatieve vastzittende energieën van een patiënt deblokkeert en naar de Aarde afvoert. Ook een paranormale genezer moet voorstellingsvermogen gebruiken om te zien hoe de negatieve energie of spanningen bij een patiënt zo naar de Aarde afgevoerd kan worden, waardoor de patiënt meer kan ontspannen en het autonoom zenuwstelsel beter zijn werk kan doen met minder gezondheidsklachten tot gevolg.

    Het autonoom zenuwstelsel bepaalt vrijwel alles wat er in het lichaam gebeurd en regelt ook heleboel zeer belangrijke functies. Het zorgt ervoor dat je spijsvertering goed zijn werk kan doen en dat je voedingsstoffen uit het voedsel kan halen, ook zorgt het ervoor dat het hart bloed door het lichaam kan stromen en verder zorgt het ook ervoor dat het immuunsysteem goed zijn werk kan doen. Autonoom zenuwstelsel speelt dan ook een belangrijke rol of het lichaam wel of niet voldoende witte bloedlichaampjes kan aanmaken wat dus belangrijk is om een goede weerstand tegen ziekten op te bouwen. Autonoom zenuwstelsel zorgt bij dreigende gevaar ervoor dat de spieren zich aanspannen en klaar staat om te vluchten of te vechten, zoals dat wel eens geval was in de tijd van jagers-verzamelaars en ontspanning als er geen gevaar meer aanwezig is, de spieren kunnen ontspannen en het lichaam herstelt weer. Dit zijn nog slechts enkelen maar belangrijke functies van het autonome zenuwstelsel.

    Helaas is het autonoom zenuwstelsel bij heleboel mensen onnodig overactief. Dat is wel nuttig als een tijger achter je aan zit, maar de meeste mensen zitten zo erg vast in hun denken(hoofd) met daarbij horende vastzittende emoties waardoor het autonoom zenuwstelsel onnodig te actief is, met als gevolg dat het minder voedingsstoffen uit voeding kan halen. Het autonoom zenuwstelsel werkt activerend als je je inspant zoals wanneer je naar sportschool gaat, daarbij haalt het lichaam geen of weinig voedingsstoffen uit de voeding, maar is helaas vaak ook overbelast als je steeds met je emotionele problemen worstelt, vaak duurt deze vorm van stress erg lang waardoor je steeds meer gespannen door raakt, zelfs in tijden waar je normaal gesproken ontspannen hoort te zijn, zoals tijdens de maaltijden zodat het lichaam zijn werk optimaal kan doen om voldoende vitaminen en mineralen eruit te kunnen halen, wat nou dus niet gebeurd bij mensen die constant veel in hun hoofd zitten of met emotionele problemen blijven worstelen.

    Het autonoom zenuwstelsel bestaat uit twee delen. De ene deel is sympathicus en andere deel heet parasympaticus.

    Parasympaticus heeft met herstel, rust en ontspanning te maken. In de jungle moesten jagers-verzamelaars ook zien te overleven bij mogelijke gevaren en als ze de hele prestatie achter de rug hadden die slopend waren voor hun lichaam, dan moest het lichaam tot rust komen om van verwondingen te genezen, te herstellen en ontspannen om nieuwe energie op te doen, daar zorgt parasympaticus ervoor. Parasympaticus doet nog veel meer, het zorgt ervoor dat je organen goed zijn werk kan doen, dat het spijsvertering goed zijn werk kan doen om voedsel te verteren en ook dat al je organen in het lichaam goed hun werk blijven doen, zoals de noodzakelijke voedingsstoffen uit voeding halen. Helaas zijn de meeste mensen te gespannen waardoor de parasympaticus vaak te zwak is, waardoor naast niet zo gezonde voeding in onze maatschappij vaak ook nog minder voedingsstoffen eruit gehaald wordt omdat mensen vaak te ernstig geblokkeerd zijn.

    Een ander deel van autonoom zenuwstelsel is sympathicus. Deze zorgt juist ervoor dat je klaar staat om prestatie te leveren, dat je bereid bent om te jagen, te vechten of juist vluchten voor bij naderende gevaar. Stress kan heel nuttig zijn voor wanneer dat nodig is, zolang de stress niet te langdurig is want dan vergt het teveel van je lichaam, wat meestal helaas het geval is bij moderne mensen die vaak vastzitten in hun hoofd. Jagers-verzamelaars zaten niet vast in hun hoofd/denken, waardoor ze veel beter konden ontspannen en een veel betere contact met hun gevoel in onderbuik hadden, hierdoor was hun sympathicus niet te overactief, zelfs niet als ze in oog in oog stonden met de dood, omdat hun parasympaticus, de tegenhanger van sympathicus die voor stress, vechten en vluchten staat, veel beter kon functioneren, die ervoor zorgt dat het lichaam niet overbelast raakt. Bij de moderne mensen is hun parasympaticus juist veel te zwak, waardoor het sympathicus al gauw en veel te makkelijk langdurig overactief is, vandaar dus dat heel veel moderne mensen enorm veel moeite hebben met zich kunnen ontspannen, want hun autonoom zenuwstelsel is overbelast. Vaak heeft dat met onverwerkte emoties te maken die nauw samenhangen met de akelige gebeurtenissen uit de vroegste jeugd, ja zelfs tijdens de zwangerschap!

    En omdat autonoom zenuwstelsel ook een bepalende factor is of het wel genoeg voedingsstoffen uit de voeding kan halen, is het belangrijk dat je leert te ontspannen, waarbij het onderdrukt materiaal naar boven kan komen om die te verwerken. Daarom dus is mediteren of andere ontspanningsoefeningen enorm goed voor je, want die maken dat het parasympaticus, die bij veel mensen juist veel te zwak is, beter kan doen functioneren, waardoor je door diepere ontspanning meer voedingsstoffen uit de voeding kan halen.

    Zo, dit wou ik graag met jullie delen. Gezondheid is dus niet alleen voeding maar ook hoe goed het (autonome) zenuwstelsel kan functioneren.

    Gezondheid,

    #93001

    Webmaster
    Participant
    Quote:
    Helaas werkt het autonoom zenuwstelsel bij de meeste mensen minder goed tot zelfs zeer slecht, vaak heeft dit te maken met hoeveelheid spanningen en stress die mensen gedurende hun leven opgebouwd hebben

    En hiermee geef je terecht aan dat stress mensen sloopt en dat je eerst de stress moet oplossen, willen al die goede voedingsstoffen ook daadwerkelijk binnen komen in de cellen.

    Mike

    #93002

    I-lady
    Participant

    Mijn vraag dan..hoe los je stress op die je in de loop van je leven opgebouwd heb en wat dus opgeslagen zit in je lijf?

    #93003

    Peti
    Lid

    Hallo I-lady

    Stress pak je aan door rustig UIT TE ADEMEN. Als men rustig in een stoel zit en je hartslag is 60 – 6 keer ademen per minuut – dat zit je in de rustfase, de parasympathicus, dat betekent…geen stress

    Adem je sneller in de stoel, dan is je lichaam alert, klaar om te rennen, te vechten of te presenteren, maar jij zit gewoon in een stoel niks te doen terwijl je polsslag (soms wel tegen de 100) aangeeft dat je lichaam alert is, produceert adrenaline waar je niks meedoet…. en dit is stress.

    Als je werking van de sympathicus en de parasympathicus begrijpt kan je de stress oplossen door middel van je ademhaling.

    Lichaamstemperatuur, hormoonhuishouding, immuunsysteem, spijsvertering en hartslag hebben een ding gemeen: ze worden volledig automatisch en onbewust (soms ook bewust) aangestuurd door het autonome zenuwstelsel.

    Eigenlijk hetzelfde verhaal als altijd…. 🙂

    #93004

    Peti
    Lid

    Lichaamsbeweging werkt het stresshormoon uit je bloed, wandelen is ook een goed optie.

    Vitamine C verlaagt de cortisolproductie

    En een zonnig karakter kan stress verdrijven, tevreden zijn met je positie in je leven.

    Uiteindelijk is stress iets in je eigen hoofd en met je gedachten heb je invloed op wat daar in je hoofd gebeurt.

    #93005

    I-lady
    Participant

    Dat begrijp ik maar dat is meer acute stress toch? tegenwoordig heb ik weinig stress meer..maar waar ik nog wel last van heb is stress wat opgebouwd is in mijn lichaam..ik voel dat dat er ook nog uit maar hoe? ben inmiddels aan het lezen in het boek :http://www.eftnederland.nl/artikelen/139-abstract-uit-boekqde-tijger-ontwaaktq

    Ik denk dat het zowiezo goed is om goed en rustig door te ademen..maar mijn verleden van chronische stress zit echt nog vast in mijn lijf..

    #93006

    Webmaster
    Participant
    Quote:
    Lichaamsbeweging werkt het stresshormoon uit je bloed, wandelen is ook een goed optie.

    Ligt eraan WELKE lichaamsbeweging. Wandelen en fietsen in een zuurstofrijke omgeving (bos of strand), maar lichaamsbeweging wordt anaeroob (en dus een bron van stress) als het meer zuurstof aan je systeem onttrekt dan er via de ademhaling terug in komt. De mens is geen sprinter, marothonloper, powerlifter of cardiofitnesser!

    Mike

    #93007

    Peti
    Lid

    Ik geef alleen maar aan dat je de verhoogde hartslag door middel van wandelen omlaag kan krijgen zodra men in de rustfase komt.

    Als men gestrest is, is je hartslag ook veel hoger als normaal en als je dan gaat bewegen herkent je lichaam dit als paraatheid (bewegen), komt men voldaan thuis van een wandeling, dan zal je lichaam dit herkennen als rust….gevolg polsslag omlaag…stress weg.

    Als men gestrest is..is men in gedachten met een sprint bezig.

    In gedachten zijn gestreste mensen altijd aan het ‘sprinten’.

    #93008

    Anoniem

    A sprint to nowhere, just to the corner of everything and back, always returning to no man’s land, in a never ending spiral in my mind. 😐

    I lost my mind in my sprint emotion, can’t stop looking at it. 😯

    But I’m happy that I have my breath to take me home. 😉

    #93009

    Peti
    Lid

    lady als je teveel ademt in een minuut, heb je stress of het nu acuut is of chronisch.

    Zittend in rustfase is zes keer per minuut in- en uitademen voldoende om de stress aan te pakken.

    Adem je sneller, dan is je lichaam alert, klaar om te rennen – te vechten – of te presenteren

    Wie in rust te snel ademt, loopt een risico op een daverend burn-out of depressie.

    Omgekeerd is stress ook te verlichten met ademen, wie bewust langzaam adem en ook RUSTIG sport en ONTSPANT komt ten goede van je lichaam. Met behulp van ademoefeningen kan je een zo hoog mogelijk hartcoherentie bereiken.

    Hartcoherentie geeft aan of het hart, longen, zenuwstelsel op elkaar zijn afgestemd. Hoe hoger de hartcoherentie, hoe minder energie het lichaam verspilt. Het ideale ritme waar hartslag en ademhaling optimaal samenwerken is vaak een cyclus van 10 seconden, vandaar de 6 ademhalingen per minuut.

    Is je ademhaling meerdere malen per minuut is sporten een goede optie om je adem te minderen. Sporten dient vooral om het lichaam in de toestand te brengen waarin het denkt dat het al zit, namelijk bijv. fanatiek fietsen.

    Ben je klaar met de training, dan heb je meer kans dat je lichaam ook bedenkt dat het klaar is, dat hij kan stoppen met fanatiek ademhalen. De meeste mensen sporten te weinig of te fanatiek, daarmee breken ze in een enkele training heel de voorraad van energie aan in hun spieren. Dit kost weer een week om dit op te bouwen en daarna gooien ze weer een training tegenaan. Zo bouwen ze hun conditie alleen maar af.

    In de natuur duurt stress nooit lang, hoe anders is het met ons leven gesteld.

    Bij ons mag stress ook niet lang duren, het mag alleen in het NU van zich laten spreken om daarna weer snel tot rust te komen.

    Voorbeeld: je bent laat…je kind staat te wachten op het schoolplein, je wilt op tijd zijn om je kind op te halen en dan kan je opeens heel hard fietsen…

    Dit is mogelijk omdat de hersenstam heel snel een signaal naar je lichaam stuurt om adrenaline aan te maken, waardoor het hart sneller gaat pompen, bloeddruk omhoog schiet en de hersenkwabsbeen zich volledig richten op de ambitie om op tijd te zijn.

    Het stressmechanisme richt zich dan op het NU en dan is heel logisch, waarom zou een zebra in de toekomst rekening houden dat er een leeuw achter hem aanzit.

    #93010

    Het autonoom zenuwstelsel regelt inderdaad ook de ademhaling, dus daar kun je wel invloed uitoefenen zoals Peti dat beweerd.

    Hoe goed het autonoom zenuwstelsel functioneert heeft niet alleen met ademhaling te maken maar ook hoe goed contact je hebt met je eigen lichaam, maar rustig ademhalen om zo verder af te dalen tot in je onderbuik haalt je wel uit je hoofd, waardoor je meer contact met het gevoel en zit je veel minder vast in je hoofd, wat ten goede voor de parasympaticus.

    Vrijwel alle mensen met stress en serieuze gezondheidsklachten hebben vaak koude handen en koude voeten, vooral onderlichaam voelen veel mensen vaak zeer slecht.

    Hier een aantal aanwijzingen om na te gaan hoe goed ontspannen je bent en of de parasympaticus beter begint te functioneren. Je kan hier trouwens ook een meditatie van maken. Voor gestreste mensen is dat misschien wel makkelijker gezegd dan gedaan vanwege hun zeer lawaaierige geest, maar als je de tijd hiervoor neemt dan zou je kunnen merken dat je steeds dieper ontspannen begint te worden.

    – De ademhaling moet rustig ontspannen zijn en afdalen tot aan onderbuik toe

    – Het voelen van tintelingen in je handen of voeten, ook moeten die goed warm aanvoelen

    – Hartslag op verschillende delen van je lichaam voelen kloppen

    – Goed contact met alle delen van je lichaam, dat voelt als innerlijke energielichaam

    – Negatieve emoties hebben minder vat op je

    Het is moeilijk om gewoon 20 minuten helemaal niets te doen en stil te zitten, maar juist dan moet je niet tegen de onrustige geest en emotionele weerstand vechten, maar gewoon aanvaarden, verzet je niet tegen en keer terug naar je ademhaling om zo weer uit je hoofd te komen om vervolgens dieper in het buik af te dalen, zo krijg je steeds meer contact met je gevoel.

    Gezondheid,

    #93011

    Peti
    Lid

    Nog even dit, omdat het autonome zenuwstelsel zo interessant is…. 😉

    Autonome zenuwstelsel werkt dus onwillekeurig, onbewust (soms met invloed )verzorgt zij de functioneerde processen, zoals spijsvertering, bloedsomloop, ademhaling, stofwisseling, hormoonspiegels.

    Deze tak van het zenuwstelsel valt op te splitsen:

    in de sympathicus – het ‘gaspedaal’

    en parasympathicus – het ‘rempedaal’.

    Veel activiteit vraagt om het gaspedaal, het sympathicus gedeelte, want voorbereiding vraagt actie:

    Hart gaat sneller kloppen

    Ademhaling wordt sneller en hoger

    Spieren spannen zich aan

    Je gaat zweten

    De bloedvaten vernauwen zich in vingers (koude handen)

    Het bloed wordt naar de spieren geleid

    Hier heeft het sympathicus nu de overhand, dit is goed voor enkele minuten of uren maar zeker niet voor langere tijd, want hoge activiteit van de sympathicus veroorzaakt vele klachten zoals:

    Angst, depressie

    Aandachtstoornissen

    Chronische spierspanning

    Slaapproblemen

    Hoge bloeddruk, verhoogde hartslag, hartkloppingen

    Verlaagd handtemperatuur

    Verhoogde bèta activiteit in de hersenen

    Rugpijn, huid en darmproblemen

    Chronische ontstekingen

    Als men last heeft van chronische stress, dan heeft men last van chronische activiteit van de sympathicus

    Het rempedaal, de parasympathicus wordt ingedrukt wanneer het lichaam zich gaat voorbereiden op rust en ontspanning, men voelt zich moe worden en slaperig.

    Nu gaat het hart langzamer kloppen

    De bloedvaten in de vingers verwijden zich, handen worden warmer

    Het bloed wordt nu minder naar de spieren geleidt

    De ademhaling zakt naar het buikgedeelte

    De spierspanning zakt af en men zweet minder.

    Dit keer heeft de parasympathicus het heft in handen

    Ademhalen heeft effect op de bloedstroom en de slagaderlijke druk, dit heeft weer effect op het autonome zenuwstelsel. Het autonome zenuwstelsel zal de snelheid van de hartslag en de capaciteit van de bloedvaten aanpassen zodat ze synchroon gaan lopen met de ademhaling.

    Ademhalingsoefeningen zorgen ervoor dat de sympathicus en de parasympathicus in gelijke mate worden geactiveerd. Dit evenwicht wilt het autonome zenuwstelsel bereiken. Het is de balans van je lichaam.

    Normaal is het zo dat beiden afwisselend worden geactiveerd:

    de inademing activeert de sympathicus

    uitademing activeert de parasympathicus

    Wat gebeurt er?

    Het hart gaat sneller kloppen bij inademing en bij uitademing gaat het hart trager kloppen.

    Bij gezonde mensen verschilt de tijd tussen twee hartslagen voortdurend, deze onregelmatigheid toont aan dat de hartfrequentie zich goed aanpast aan de omstandigheden van het hart en de bloedvaten.

    Dit betekent dat het gaspedaal – sympathicus – en het rempedaal – parasympathicus – goed werken.

    #93012

    Peti,

    Mooi en helder uitgelegd 🙂

    Het is de parasympaticus die bij veel mensen te zwak is, pas als die goed kan functioneren is er sprake van gezonde balans tussen inspanning en ontspanning. De ademhalingsoefeningen kunnen daar inderdaad goed bij helpen.

    Gezondheid

    #93013

    Webmaster
    Participant

    Peti en Gezondheid,

    Allebei goed uitgelegd, complimenten hiervoor!

    Mike

    #93014

    Dankjewel fatsnotbad

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 43)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.