Gautama Boeddha, De Weston Price van zijn tijd.

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Gautama Boeddha, De Weston Price van zijn tijd.

Dit onderwerp bevat 20 reacties, heeft 11 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  ruud 3 jaren, 2 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #2856

    Anoniem

    Gautama Boeddha, De Weston Price van zijn tijd.

    Als Boeddhistisch beoefenaar verdiep ik mij natuurlijk dagelijks in de sutta’s en de Pali Canon, om op die manier de directe leer van de historische Boeddha te bestuderen. Vandaag luisterde ik naar een podcast van de Against the stream Sangha in Los Angeles, waarin een westerse monnik uitlegt wat de Boeddha zijn Bhikkus ( monniken ) vertelde over het begin van de Mens. Voor wie er geïnteresseerd is in deze sutra ben ook best bereid uit te zoeken hoe deze tekst heet, zodat iedereen een conclusie voor zichzelf kan trekken! Ik ben er voor mijzelf al uit De Boeddha was de Weston Price van zijn tijd!

    In het begin van de sutra heeft de boeddha het over een wereld waar alleen maar water is. Er is nooit licht en de lucht is dus donker. De zon en de maan

    zijn op onze planeet niet zichtbaar. Dan begint zich een dun laagje te vormen op het water, Te vergelijken met het velletje op een pannentje gekookte melk ( zonde van de melk ). Deze aarde voelt zo zacht als Ghee, en rook zoet als honing. de zon en maan veschijnen.

    Op dit dunne laagje ( voor ons beter bekent als de Aarde ), komen ook levende wezens voor! Zij zijn liefdevol en leven in harmonie met alle andere levende wezens. Tussen deze wezens leeft ook een wezen dat wij vandaag de dag de mens noemen. Toch was dit wezen anders. Mooier, zonder geslacht en zonder hebzucht.

    OM EEN LANG VERHAAL KORT TE MAKEN.

    Het duurde niet lang voordat de mens de verleiding niet meer kon weerstaan. De aarde voelde zo zacht aan, en rook toch zo heerlijk naar zachte honing. Zo zoet en zacht, daar moesten deze wezens toch wel eens een hapje van nemen! De mensen begonnen de stukken honing af te breken en op te peuzelen, ze konden er niet meer mee stoppen,en geen genoeg meer van krijgen.

    De Boeddha zegt hierna: This is the begininning of craving and desire. Vanaf dit moment was de geest van de mens besmet en niet langer zuiver. Het begin van de Degeneratie van de mens, zo zij de Boeddha. De sutta’s zijn zoals jullie misschien weten erg lang en ingewikkeld. Het komt erop neer dat de mens na het eten van de honing Egoïstisch wordt, verlangens ontwikkeld, moordlustig wordt, oorlog voert om land, er heerst grote schaarste, terwijl de ander zijn overvloed niet wilt delen. Klinkt aardig hedendaags vindt je niet?

    Tijdens mijn tramritje van mijn werk naar huis spookt dit verhaal steeds door mijn hoofd. Er is iets aan dit verhaal dat mij bekend voorkomt, MAAR NATUURLIJK! Zelfs de Boeddha zag in dat het consumeren en verslaafd raken aan suiker het begin van het einde was. De oorzaak van de degeneratie, en het begin van oorlog en geweld! Was de Boeddha de Weston Price van het oude India? Of het bewust was of niet, hij riep het 2600 jaar geleden al. Die suikers brengen alleen maar ellende!!!

    En voor al de Christenen die helemaal geen waarde hechten aan die gekke Boeddha en zijn uitspraken. De Fructose uit de verboden vrucht hebben ook weinig goeds gebracht! Lees het maar in de bijbel, of vraag het aan Adam en Eva.

    ( wilde deze grappige interpretaties toch even met jullie delen )

    #70554

    Anoniem

    Hallo Jeff, leuke interpretatie. Wat vind je van het idee dat Boeddha een laatste echo was van wijsheden uit een nog veel eerdere tijd? Een van de laatste heldere geesten die wist dat de duisternis alleen maar zou toenemen..

    Een goede documentaire met dat idee is 2012 Turning point. Het waren met name wijzen uit India die wisten wat de sterrenhemel kan doen met ons bewustzijn. De beschrijvingen van Kali Yuga gaan over deze tijd… over egoisme. Dat wil zeggen de afgelopen tijd, want we worden weer steeds wakkerder.

    We gaan onze potentie weer ontdekken: conscious co-creation, we worden medescheppers. Je innerlijk bepaalt niet alleen hoe je dingen meemaakt, maar ook wát je meemaakt. Een gezond innerlijk is dus essentieel.

    Volgens mij gaat het verhaal over honing niet over suiker, maar over begeerte van materie. Oftewel: als je daar eenmaal aan begint, dan ben je echt ver heen. Want daar gaat het in het leven helemaal niet om. De materie om je heen is tijdelijk, en ook nog eens niet echt. En dat heeft het boeddhisme weer gemeenschappelijk met het vroege christendom.

    #70555

    Noor
    Lid
    Quote:
    Ik ben er voor mijzelf al uit De Boeddha was de Weston Price van zijn tijd!

    Is dat dan een reden om een mens te aanbidden.

    #70556

    Anoniem

    Hé Noor,

    Wat bedoel je precies? Er wordt hier niemand aanbeden toch?

    Jeff

    #70557

    Noor
    Lid

    buddah word toch aanbeden. En jij zegt dat je een buddah beoefenaar bent. Of heb ik dat verkeerd begrepen.

    #70558

    Anoniem

    Boeddha beoefen je niet en is ook geen naam van een persoon.

    Boeddha is het woord voor iemand die de staat van verlichting (wat ook precies moge betekenen) heeft bereikt. Siddhattha Gotama was naam van de persoon die in het heden als Boeddha wordt aangeduid, maar er waren vele boeddha’s voor hem, tijdens zijn leven en daarna. De Boeddha en het boeddhisme zijn twee verschillende dingen.

    Boeddhisme is ook geen geloof maar een levenswijze.

    #70559

    Anoniem

    Hoi Noor,

    In het boeddhisme wordt boeddha als een leraar gezien die iets heeft bereikt wat iedereen kan bereiken (verlichting). Boeddha zelf wordt niet aanbeden, het zit dan ook totaal anders in elkaar dan andere godsdiensten. Dat is een misverstand die christelijke mensen ook vaak hebben die vervangen God dan door boeddha en denken dat het verder hetzelfde idee is (behalve reïncarntie dan).

    En ik denk ook dat het bovenstaande verhaal niet over suiker ging maar over begeerte. En ik zie boeddha dan ook absoluut niet als een Weston Price van zijn tijd.

    #70560

    Anoniem

    En als ik die boeddha beeldjes zie denk ik niet meteen aan iemand die weinig suikers eet.. 8)

    #70561

    Anoniem

    @pike, haha, dat was precies wat ik dacht.

    Boeddha heeft nogal een koolhydratenbuik en -onderkin. Daar neem ik geen voedingsadvies van aan!

    #70562

    Anoniem

    Die dikke boeddha is niet de boeddha van het heden (siddhartha gautama) maar de boeddha van de toekomst (die hierna dus gaat komen), zoals de chinezen hem afbeelden. In andere stromingen heeft de boeddha van de toekomst wel een normaal postuur.

    #70563

    Anoniem

    Scheermes verwoord het mooi,

    Boeddha betekend ‘ de ontwaakte ‘ of hij die wakker geworden is ( dat is hetzelfde ). Je zou misschien kunnen zeggen dat de Gautama Boeddha een persoon is die de wakkere staat heeft bereikt. Maar met boeddha wordt dus niet de persoon bedoeld, maar een verlichte en wakkere geest.

    Voor mensen met een theïstisch geloofssysteem is het misschien moeilijk te begrijpen dat er een geloof bestaat ( om het boeddhisme nu maar even een geloof te noemen, het wordt namelijk wel tot 1 van de 4 grootste wereldreligies gerekend ) dat eigenlijk niets aanbid. Sterker nog! De Historische Boeddha vroeg zijn volgelingen constant op zijn leer in twijfel te trekken, het niet aan te nemen omdat anderen dat doen. De leer van de Boeddha moet door ieder persoon beoefend worden, en beleefd. Er zijn genoeg aspecten binnen het boeddhisme die ik zelf nog in twijfel trek.

    Ik aanbid de Historische Gautama Boeddha dus niet, in de vorm dat ik tot hem bid voor verlossing van mijn lijden of onwetendheid. Wel voel ik een groot respect voor de historische Boeddha, als zijnde mijn leraar en een bijzonder persoon. Daarom doe ik dagelijks offergave in de vorm van wierook, water, kaarslicht en bloemen. Eigenlijk offer ik daarmee ook aan mijn eigen potentie om te ontwaken, en nirvana te bereiken. Door deze giften te geven cultiveer ik een groot respect, liefde en compassie in mijn eigen geest. Op deze manier ga ik mij steeds meer realiseren dat ik zelf ook deze boeddhanatuur bezit, net als ieder ander. 🙂

    Lang verhaal maar vindt het mooi mijn verhaal te vertellen.

    @ Thijs:

    Mooi verhaal 🙂 ik denk ook zeker dat er nog boeddha’s komen! Gautama boeddha wordt ook weleens de dappere genoemd omdat hij de leer heeft onderwezen in een tijd die al duister was ( zoals jij ook al aangeeft ). Er wordt vaak gesproken over de matraiya Boeddha ( De Boeddha die komen zal ). Mogen hij gauw verschijnen en ons een nieuwe licht toeschijnen! Het wil trouwens helemaal niet zeggen dat deze Boeddha het Boeddhisme zoals wij dit kennen zal onderwijzen, de boodschap zal wel vergelijkbaar zijn.

    Maar we zitten hier om het over voeding te hebben en ik wou op een humoristische manier een punt maken.

    Zijn er nog meer religieuze teksten die dit soort verhalen vertellen?

    Groet, Jeff

    #70564

    Jellie
    Participant

    Boeddha predikte toch een vegetarische levensstijl gekoppeld aan ashima (geweldloosheid)?

    #70565

    Anoniem

    Dat dacht ik aanvankelijk ook, Jellie maar dat is blijkbaar niet zo..

    http://www.buddhanet.net/e-learning/qanda08.htm

    The Buddha was not a vegetarian. He did not teach his disciples to be vegetarians and even today, there are many good Buddhists who are not vegetarians.

    #70566

    Anoniem

    Jelle,

    Ik denk dat je het hebt over Ahimsa dat inderdaad ‘ niet schaden ‘ betekend. Boeddha predikte geen vegatarische leefstijl. Sterker nog, onze oude vriend Boeddha stierf op hoge leeftijd aan voedselvergiftiging, veroorzaakt door het eten van varkensvlees! De Boeddha at zelf dus ook gewoon vlees wanneer dit aangeboden werd.

    Groet, Jeff

    #70567

    Anoniem

    @ lekkerromig: SPOT ON!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.