Galblaas verwijderd

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Galblaas verwijderd

Dit onderwerp bevat 71 reacties, heeft 19 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Gerard 3 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 72)
  • Auteur

Jur
    Lid

Ik heb een vriendin waar ze de galblaas in het verleden weggehaald hebben. Ze stelt me de laatste tijd wel eens wat vragen over WP voeding. Wanneer ze een blokje gaat hardlopen geeft ze aan dat ze er dan op moet letten wat ze eet, vlees verteert niet zo goed zegt ze en dat breekt haar dan op. Hoe kan zij zonder galblaas toch een normaal maagzuurniveau hebben om vetten en eiwitten goed af te breken?

Webmaster
    Participant

Dat is een lastig verhaal, aangezien het galzouten zijn die nodig zijn voor de vertering van dierlijke vetten en maagzuur voor de vertering van dierlijke eiwitten. Als ik haar was zou ik het accent vooral leggen op kokosolie, vanwege het hoge gehalte aan MCT’s, die geen vertering via de galblaas behoeven en door de lever direct aan het bloed worden afgegeven. Voor de aanmaak van meer maagzuur raad ik aan om meer Keltisch zeezout te eten.

Mike

Jur
    Lid

Heeft er ook iemand goede recepten om kokosolie in te doen?

Anoniem

Rupsje
    Lid

Mike (of iemand anders natuurlijk) heb je nog meer voedings adviezen voor mensen zonder galblaas?

Wat wel en wat vooral niet te eten? Welke preparaten wel en welke absoluut niet.

Ik heb me al suf gezocht op internet, maar kan zelf niks vinden. Ja, je kunt gewoon alles weer eten, verder kom je niet 🙁

Links zijn ook erg welkom.

In combinatie met PDS vind ik het leven zonder galblaas erg moeilijk. Veel diarree, buikpijn, verhoging-koorts, licht in het hoofd. Moet volgende week naar een internist, maar die zal me waarschijnlijk niet veel wijzer kunnen maken.

Alexandra
    Participant

Volgens Morritz dienen ze ook de grote zuivering te doen.

Webmaster
    Participant
    Quote:
    Mike (of iemand anders natuurlijk) heb je nog meer voedings adviezen voor mensen zonder galblaas?

Wat wel en wat vooral niet te eten? Welke preparaten wel en welke absoluut niet.

Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk voeding eet die geen vertering behoeft via de galblaas. Vloeibare voeding dus. Vermijd plantaardige olieen en vetten, m.u.v. kokosolie en rode palmolie. Deze zijn rijk aan MCT’s, vetzuren met een middellange keten. MCT’s behoeven geen vertering via de galblaas, vanwege hun kleinere moleculen, waardoor de lever ze rechtstreeks afgeeft aan het bloed en ze direct als energiebron (ketonen) kunnen dienen.

Olijfolie, daarentegen, heeft wel grotere vetmoleculen die vertering via de galblaas behoeven. Moritz raadt de lever- en galblaaszuivering aan ook voor mensen zonder galblaas, maar hoe moeten deze mensen dan de olijfolie verwerken? Uiteraard is er altijd een oplossing, de mens is immers geevolueerd op basis van zijn intellgentie, nietwaar? Ox bile (ossengal, rundergal) is het antwoord:

http://www.iherb.com/Nutricology-Ox-Bile-500-mg-100-Veggie-Caps/3451

Voor iedereen die een slechte spijsvertering heeft en al supplementeert met enzymcomplexen en/of maagzuur (betaine HCL) is ox bile eveneens aan te raden!

Mike

liesje
    Participant

Mike ik googelde op rundergalcapsules en kwam dit tegen http://www.thijskramer.info/levenzondermaaghtml?i6 .Is dit iets waar we wat aan hebben?

Webmaster
    Participant

De link doet het niet.

Mike

liesje
    Participant

Nee, heb ik gemerkt. Heb het wel goed overgenomen.

Googel: Leven zonder maag – thijs Kramer.

Webmaster
    Participant

Ik kom niet veel verder hiermee, sorry.

Mike

Alexandra
    Participant

http://www.thijskramer.info/LevenZonderMaag.html?i6

Je mist ergens een punt Liesje. Ik vindt het een onleesbare tekst. Kan er echt niets mee.

clara
    Lid

Een maagverwijdering? overleef je dat?

Rupsje
    Lid

Dank je Mike.

Je zegt plantaardige oliën en vetten vermijden. Geldt dit dan ook voor lijnzaadolie, borageolie en teunisbloemolie e.d.?

Wat is die rundergal precies? Wat voor functie heeft die?

Rupsje
    Lid

En hoe zit het dan met visolie capsules? En andere preparaten (multi’s, vitamine C e.d.)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 72)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.