emotioneel door stoppen met koffie?

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid emotioneel door stoppen met koffie?

Dit onderwerp bevat 29 reacties, heeft 14 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Tanja 3 jaren, 9 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 30)
  • Auteur

kaasmeisje
    Participant

Dit is de eerste dag dat ik geen koffie drink met de wetenschap dat dit voor morgen ook geldt, etc. Ik wil namelijk mijn lever reinigen. Ik voel mij alleen verschrikkelijk geprikkeld en verdrietig. Ik twijfel of het de hormonen zijn (ik weet niet hoever ik in mijn maand ben) of dat het komt doordat ik nu geen koffie op heb. Wie herkent dit?

Alexandra
    Participant

Persoonlijkheden ik het helaal niet gelukkig. Heb de koffie altijd goed kunnen laten staan en drink het alleen op het werk of buiten de deur.

Paar weken terug nog met een vriendin over gesproken. Zij kan dus echt niet meer zonder koffie, tenzij ze daadwerkelijk gaat afkicken. En dat duurt bij haar weken. Vooral haar humeur heeft er erg onder te lijden, waardoor ze iedere keer weer opnieuw begint met koffie drinken. Ze heeft het nog niet vol kunnen houden tot na de hoofdpijn en emotionele achtbaan.

Ik zou het eerst even een paar dagen aankijken. Weet dat koffie net zo verslavend kan zijn als bv nicotine. Blijf je je vervelend voelen, dan kan je gaan kijken of er misschien iets mist wat je wel terug vindt in koffie.

Sterkte!

Het kan heel goed hoor, dat je er wat emotioneel van wordt. Het is inderdaad enorm verslavend. En als je stopt met een verslaving kan dat gevoelens oproepen. Wat Alexandra zegt over haar vriendin hoor ik zo vaak van mensen: die proberen te stoppen, ze krijgen te veel klachten, en beginnen maar weer met koffie. Hopelijk zet je nu door! Mijn vriend is ook net van de koffie af, en drinkt op het werk nu thee en rauwe melk. Alleen heeft hij totaal geen klachten, begrijp er niks van (hij dronk ook niet zo veel koffie, maar toch).

Alexandra
    Participant

Ik kon me op het werk helemaal vol gooien met koffie en thuis geen koffie drinken. Het is 1 van de weinige verslavende voedingsmiddelen waar ik niet gevoelig voor ben mbt afkicken. Dus hetzelfde als jouw vriend San. Het kan ook zijn dat het “ding” dat we uit de koffie halen genoeg aanwezig is in het lichaam om zonder klachten door te functioneren.

Misschien is dat idd wel zo. Mijn vriend zegt ook dat hij koffie nooit “nodig” had. Ik vroeg hem elke avond of hij echt niks gedronken had, kon niet geloven dat het hem zo makkelijk afging. Maar zelfs in het weekend heeft hij nu geen koffie op. Misschien hebben jullie wel standaard caffeine in het lijf 😉

ManonG
    Lid

Kaasmeisje, wat jij beschrijft is heel herkenbaar. Ik had hetzelfde toen ik 17 jaar geleden stopte met roken. En later weer toen ik ook de koffie liet staan. Je moet er echt een paar weken doorheen en dan verdwijnt het rotgevoel. Dat rotgevoel heeft er bij mij wel voor gezorgd dat ik niet weer opnieuw ben begonnen, want dat wilde ik niet nog een keer meemaken.

Johan
    Lid

Je kunt Kardemom in de koffie toevoegen en biologische koffie nemen dan is de koffie weel zachter en neem dan gewoon 2 kopjes per dag, niet meer.

Als je dan nog iets wilt is goede zwarte thee een optie, bij de Turkse winkel is meestal een zeer goede kwaliteit thee, onbespoten

Naast de belangrijke functie als parfumeerder en smaakmaker is kardemom ook al eeuwen geneeskrachtig gebruikt. Kardemom (elaichi) is in de duizenden jaren oude Ayurvedische geneeskunde een belangrijk verwarmende specerij. (Het verlaagt de kapha en vatha en stimuleert de pitta). De oude Egyptenaren kauwden kardemom om hun gebit te reinigen. Zelfs de Vikingen gebruikten kardemom, ze kwamen het tegen in Constantinopel en tot op de dag van vandaag wordt kardemom in de Scandinavische keuken gebruikt.

Belangrijkste eigenschappen van kardemom is dat het de spijsvertering verbetert en winderigheid, kramp, zuurbranden, misselijkheid en indigestie vermindert. Kardemom heeft een gunstige uitwerking op maagklachten en is doordat het maagsappen stimuleert, eetlustbevorderend. Het stimuleert de stofwisseling en kan dus ook helpen in de strijd tegen overgewicht.

Kardemom kan ook helpen bij hoest, heesheid, griep, luchtweginfecties, blaasontsteking en gistinfecties.

Op psychisch niveau werkt het energiegevend, verhelderend, anti-depressief, verwarmend en afrodiserend. Het brengt terug naar het centrum en geeft zelfvertrouwen.

Kardemom in het eten maakt het beter verteerbaar. Het helpt vaak bij een slechte adem of knoflookadem.

In de Arabische wereld is kardemom vooral populair in de koffie. Koffie met kardemom is een teken van gastvrijheid. Zowel in Arabische als Turkse koffie zit kardemom. De reden hiervan is waarschijnlijk niet alleen de smaak. Kardemom neutraliseert namelijk de werking van cafeïne.

kaasmeisje
    Participant

En wat is er nu zo slecht aan koffie, dat ik blij mag zijn, dat ik nu stop?

Alexandra
    Participant

De cafeïne jaagt in ieder geval de bijnieren op op een onnatuurlijke manier. Verder hebben veel koffiemachines pads en dergelijke met veel e-nummers. De koffiemachines op werkplekken bevatten volgens mij geen koffie meer, alleen maar geur, kleur en smaakstoffen….

En er zijn vast wel meer redenen waarom koffie niet goed is voor je. Anders zou iedereen er zo mee kunnen stoppen. Het verslavende effect is op zich al een reden om het niet te gebruiken.

Mooi stukje over kardemom Johan, maar een slecht advies mbt koffie. Je houdt daarmee de verslaving in stand en waarom zou je dat willen?

Anoniem

Herkenbaar. Ik ben drie maanden geleden gestopt met koffie, en het gaf me na twee dagen enorme hoofdpijn. Het type hoofdpijn waarvan je herkent dat het van een verslaving is. Op bed gaan liggen en de dag daarna was dat alweer over. Toen had ik nog een maandje af en toe dagen dat ik dacht weer eens lekker te gaan beginnen, maar ook dat is over.

Uiteindelijk krijg je minder hoofdpijn als je met koffie stopt (koffie drijft vocht af), het is een welkome rust voor je lever en bijnieren, en je bloedsuikerspiegel wordt stabieler.

Alexandra
    Participant

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/52096-nadelen-van-koffie-voor-de-gezondheid.html

Hier meer nadelen van her drinken van koffie. Het gooit gewoonweg je hele systeem in de war!

Webmaster
    Participant

In de allernieuwste Wise Traditions, het kwartaalblad van de WAPF, staat bij de ingezonden brieven een brief van een gepensioneerde arts, die verder kijkt dan zijn neus lang is. In zijn brief schrijft hij over koffie en PMS het volgende:

Quote:
    I have seen hundreds of patients with PMS and 90 percent were addicted to chocolate and coffee. With withdrawal of the offending substances and the addition of a few vitamins, the PMS invariably disappeared.

Uit dit citaat kun je wel opmaken hoeveel effect koffie of stoppen met koffie kan hebben op je emotionele functioneren. Maar volgens enkele feministisch ingestelde forumleden hier heeft het daar allemaal niets mee te maken. Sterker nog, het is het vieren van je vrouwelijkheid, omdat je het 1 week per maand allemaal niet meer pikt (laat je de rest van de maand je dan wel onderdrukken?).

Ik schreef in een andere topic:

Quote:
    Wangedrag goedpraten omdat je de rest van de maand teveel rotzooi eet en eens per week ontgift van die rommel, waardoor je complete hormoonhuishouding overhoop ligt en waardoor je gedrag wel degelijk zwaar beinvloed wordt, is geen teken van ‘ik pik het niet langer meer’ en anderssoortig feministisch gezwets, het is inderdaad een teken van zwakte. En dus moet je jezelf lichamelijk sterker maken. Het gaat om een stabiele bloedsuikerspiegel en een stabiele hormoonspiegel. Het gaat erom dat je je volledige menselijke potentieel verwezenlijkt, of je nu man of vrouw bent, en stemmingswisselingen niet goedpraat uit naam van ‘feminisme’!

Die laatste Wise Traditions is sowieso interessant, omdat er een artikel in staat dat specifiek is gewijd aan het verband tussen gewelddadig gedrag en voedingstekorten:

http://www.westonaprice.org/environmental-toxins/violent-behavior-a-solution-in-plain-sight

Niet voor niets is een andere benaming voor woede ‘gif’ en woedend ‘giftig’. Wil je werkelijkheid je vrouwelijkheid, je mannelijkheid, je MENSELIJKHEID vieren, neem dan zo weinig mogelijk gif tot je!

Mike

Anoniem

In de laatste editie van Wise Traditions staat ook een boekbespreking van het nieuwe boek van Christine Cronau genaamd Fat Revolution: http://christinecronau.com/fat-revolution/

Ik denk dat we ons in Nederland ook moeten gaan opmaken voor de volgende stap. De eerste stap was de lancering van dit geweldige forum door Milke. Wellicht dat een volgende stap een brede Vet Revolutie in ons land zal zijn.

kaasmeisje
    Participant

als koffie en PMS een verband hebben dan hoop ik dat ik door het stoppen met koffie minder last heb van klachten. Ik ben nu niet ongesteld (voor alle duidelijkheid). Eerder werd ik altijd in een soort geleidelijke lijn ongesteld licht -> zwaar -> licht. Tegenwoordig ben ik het in een keer, bam boem, heel zwaar en heb ik pijn en ook nog eens last van mijn ontlasting (alsof het elkaar in de weg zit).

kaasmeisje
    Participant

Ik vind Christine Cronau er maar eng uit zien. Ik hoop dat de vertegenwoordiger van de Nederlandse vet revolutie meer een voorbeeld is van gezondheid.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.