eieren in de winter

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid eieren in de winter

Dit onderwerp bevat 9 reacties, heeft 7 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Webmaster 3 jaren, 1 maand geleden.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur

kaasmeisje
    Participant

Mijn eigen kippen zijn nu gestopt met het leggen van eieren. Het zijn prachtige kippen waarbij het natuurlijke instinct nog aanwezig is. De kippen die een jaar leggen zijn volgens mijn vriend erg doorgefokt en missen ook instinct. Nu heb ik eieren bij de supermarkt gekocht. Ik vraag mij af of de eieren van de supermarkt wel gezond zijn. Misschien een winterstop doorvoeren in de eierconsumptie of toch beter een biologisch ei van de supermarkt?

ad ligtvoet
    Participant

Ik denk dat de voordelen van eieren eten opwegen tegen de nadelen van biologische eieren van de supermarkt.

Ik ga ze me niet ontzeggen in de winter.

Ook melkkoeien worden in de winter bijgevoerd omdat ze veel energie nodig hebben om de produktie op gang te houden en om de temperatuur op een normaal niveau te houden.Bijvoeren kan dan natuurlijk wel met hooi maar het blijft denk ik toch een andere qualiteit melk en de produkten ervan.

Maar ja,welke andere voedzame opties houden we over wanneer we dit over de gehele linie doortrekken??

ad

kaasmeisje
    Participant

Erg hard gewerkt vandaag. Om half acht klaar. Ik had geen zin om te koken. Daarom eieren gebakken met rauwe kaas en twee bakken yoghurt op. Sommige mensen raken van eieren vol. Mijn lichaam schreeuw altijd om meer. Vreemd.

Misschien moet ik maar een duinkonijn eten of wilde eend.

Iklustvet
    Participant

Het heeft volgens mij weinig te maken met instinct, kippen laten leggen in de winter is niet zo moeilijk, je moet zorgen voor kunstmatig licht. Dan blijven ze leggen maar zijn ze eerder versleten. Ik moet nu ook bio-eieren in de supermarkt halen, niet leuk want het is niet te vergelijken met eieren van eigen kippen, totaal andere kwaliteit.

kaasmeisje
    Participant

Kunstlicht helpt. Maar ik ken hier veel mensen in mijn omgeving die doorgefokte kippen hebben die het hele jaar rond eieren leggen zonder kunstlicht.

Gerard
    Participant

BD eieren zijn een stuk beter dan bio-eieren. Ook hebben de BD kippen een beterleven. Supermarkt bio is vooral commercie.

kaasmeisje
    Participant

Helaas zijn hier op Terschelling geen bd eieren te koop.

Anoniem

Wij hebben gewoon een lamp (kunstlicht.. Net hoe je’t noemen wil) in het hok, tijd schakelaar en klaar. En blijven makkelijk 2,5 jaar leggen.

Anoniem

wat zijn bd eieren?

soort vrije uitloop kippen?

Webmaster
    Participant

bd = biologisch-dynamisch.

Mike

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.