Droge lippen door roomboter!?

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Droge lippen door roomboter!?

Dit onderwerp bevat 7 reacties, heeft 6 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  ruud 2 jaren geleden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur

Anoniem

Ik merk dat ik, sinds ik veel roomboter ben gaan eten (eerst at ik vooral kokosolie), ontzettende droge lippen krijg. Zo erg dat ik echt allemaal van die velletjes heb. Het ziet er niet zo lekker uit en het is ook nogal ergerlijk natuurlijk.

Ik weet zeker dat het aan de roomboter ligt, want ik heb al uitgeprobeerd wat er gebeurt als ik weinig tot geen roomboter meer neem (en de rest van mijn eetpatroon gelijk blijft). Toen ik dat testte, verdwenen mijn droge lippen binnen een dag en had ik nergens meer last van.

Ik vraag mij af, hoe kan dit? Mijn huid reageert er namelijk verder niet op, het zijn echt puur mijn lippen. Het ligt ook niet aan het feit dat het een melkproduct is, want bij kaas en yoghurt heb ik nergens last van. Het enige wat ik kan bedenken, is dat ik nog niet zoveel vetten aan kan. Maar waarom heb ik dan nergens last van bij grote hoeveelheden kokosolie/volvette kaas/crème fraîche/etc?

Ook vraag ik mij af, moet ik nu verder gaan met het gebruiken van veel roomboter of toch maar niet? Ik word er namelijk wel een beetje gek van om constant droge lippen te hebben en ik schaam me er eerlijk gezegd ook wel voor.

Is er trouwens iemand die hetzelfde ervaart?

Poekie
    Moderator

Hoi Midori,

Ik heb ook af en toe last van droge lippen, ook met witte velletjes.

Maar bij mij ligt het niet aan de roomboter, weet niet wat wel.

Ik weet wel dat de lippen in verbinding staan met de darmen, dus dan heeft het toch met vertering te maken, lijkt mij.

Lia

eli
    Participant

heb er zelf geen last van, mijn lippen hebben juist meer kleur gekregen nu ik zo eet. soort van ontgiftigingsreactie misschien?

ruud
    Participant

Midori, kaas en melk zijn fermentatieproducten en boter niet. Boter heeft misschien eiwitten die je minder makkelijk verteert. Ghee zal beter werken voor je als de eiwitten de oorzaak zijn. Ik kan boter ook niet goed verwerken al krijg ik geen velletjes op mijn lippen. Ik dacht dat velletjes op de lippen ook te maken hadden met vitamine b-opnameproblemen. Gebruik je ook biergist?

Tanja
    Participant

Ik heb vaak last van droge lippen met losse velletjes bij de wisselingen van de seizoenen.

Webmaster
    Participant

Ik denk aan de schildklier en aan vitamine A-tekort, maar ik heb geen antwoord op de vraag waarom roomboter dit specifiek veroorzaakt. Misschien schiet me nog iets te binnen en dan kom ik er nog op terug.

Mike

Anoniem

@lievergezond: Nee, ik gebruik geen biergist. Ghee is eigenlijk wel een goed idee, maar ik vraag me af of ik dat dan ook wel verdraag.

@tanja: Het heeft bij mij niks te maken met de seizoenen, helaas. Of het nu warm of koud is, ik heb droge lippen. Dit is nu al maanden zo eigenlijk.

Schildklier, hmm, dat zou ook kunnen. Ik heb immers nog steeds af en toe koude handen, al is dat veel minder geworden.

In elk geval iedereen bedankt voor het meedenken! Ik denk dat ik ga kijken wat er gebeurt als ik helemaal stop met roomboter en het dan hééél langzaam weer opbouw. Misschien dat ik mijn lichaam er dan langzaam aan kan laten wennen?

ruud
    Participant

Droge lippen kan problemen met de dunne darm betekenen:

Quote:
    When the small intestine is involved, one of the common sequences, after a flare-up, is the following. The person eats a wrong food or does some thing that causes problems for the small intestine (e.g., rigorous tooth brushing with essential oils). The very first sign can be ear buzzing due to mechanical or chemical damage to the gut. This noise is likely coming from the enteric nervous system that orchestrates the work of the GI system. This is the initial stage of a flare-up, when many villi in the small intestine get destroyed. In order to protect the lining of the gut from further damage, neighboring cells swell and get inflamed (in cases of ungrounded people; electrical grounding minimizes these negative effects on surrounding healthy tissues). Damaged tissues draw a large amount of water to the small intestine. As a result, the next symptoms are heaviness in the abdominal area, moist nose (or moister nose than it was before), and unquenchable thirst: an unpleasant sensation of dryness on lips similar to thirst) that cannot be reduced even by drinking 1 or 2 liters of water.

p. 37 / 38 http://www.aipro.info/drive/File/big-GI-book%20LIBRO%20DIGESTIONE%20BUTEYKO.pdf

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.