dikke benen – voorstellen eli

Forum Forums Stel jezelf even voor dikke benen – voorstellen eli

Tags: 

Dit onderwerp bevat 13 reacties, heeft 7 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Lievergezond 1 jaar, 4 maanden geleden.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #3559

    eli
    Participant

    Hallo allemaal,

    Sinds een week ben ik bekend met dit forum en ik vind het allemaal erg interessant. Ik heb al een redelijke kennis van gezonde voeding, onder andere ontstaan door, zoals van meerdere hier, een eetstoornis. Het is nooit echt anorexia of boulimia geweest, maar laten we het maar kenmerken als obsessief met eten en gezondheid bezig zijn. dit komt voort uit ontevredenheid over mijn figuur, namelijk het hebben van relatief dikke benen. voor de rest ben ik redelijk tenger gebouwd en heb ook niet veel borsten. En het is makkelijk gezegd dat je uiteindelijk dingen moet accepteren en het probleem vaker in je eigen hoofd zit dan dat het werkelijk zo is, daar ben ik mij van bewust en ik zit op de goede weg. desalniettemin zou het mijn voorkeur hebben als het vet op mijn benen zich wat naar boven zou verplaatsten;)

    Nu heb ik ook een tijdje de ideeën van het hormoondieet verdiept, en een te grote opslag vet rondom de benen/knieen zou met een tekort aan groeihormoon en een disbalans in oestrogeen te maken hebben.

    Hoe kijken jullie hier tegen aan? Kan het beenvet met dit ‘dieet’ (WAPF) worden aangepakt?

    alvast bedankt!

    #78685

    Hoi Eli,

    Welkom op dit forum. Heb je gespierde benen, of is het vooral vet? Ik weet hoe je je voelt, ik heb zelf gespierde benen met aan de binnenkant vetopslag, en ben (inmiddels) vrij tenger. Ik werd er in het verleden ook wel op aangesproken, dat mensen ze zo gespierd en/of dik vonden. Inmiddels ben ik 11 kg. kwijt, en zijn mijn benen een stuk minder massief. Maar de vorm is gewoon hetzelfde gebleven, en in de tijd dat ik veel sportte werden ze wel strakker en gespierder, maar niet slanker. Bepaalde kleding trek ik niet aan, omdat het opkruipt. Toch maar weer acceptatie dan denk ik? Ik denk wel dat je er in je hoofd een probleem van maakt, maar het kan best werkelijk zo zijn dat jij stevige benen hebt, dat is niet perse iets wat alleen jij denkt. Maar ja, en dan? Je vorm verandert niet met dit voedingspatroon, volgens Mike gaat het vet op de juiste plaats zitten, maar de vorm die je hebt die houd je grotendeels.

    Lastig hoor, als je met zoiets zit. Ik heb het ook jaren gehad, vond alles lelijk, en bestuurde alles met spiegels om te kijken of er iets mis was. Inmiddels ben ik er voor 98%vanaf! En eigenlijk vooral na mijn zwangerschap heb ik het laatste duwtje gekregen. Wat ben ik blij dat ik een gezond kind heb, en wat mooi dat mijn lichaam dat kon. Klinkt misschien cliché, maar dat is wat bij mij supergoed heeft geholpen. Misschien krijg jij ook op dat gebied o.i.d een eyeopener, want dat druk maken is vreselijk.

    #78686

    eli
    Participant

    Hee San,

    Bedankt voor je bericht en fijn dat je er iets van herkent;)

    het is helaas niet allemaal spier bij mij, maar juist vooral vet (en cellulitis). Volg jij nu dit dieet? en zijn je benen daar strakker door geworden?

    #78687

    Poekie
    Moderator

    Hoi Eli, welkom.

    Ik wil even iets rechtzetten: eten volgen Weston Price is geen dieet maar een aanpassing van je voeding. Eten zoals je behoort te eten.

    Althans, zo zien wij het hier op het forum.

    Zou je met ons willen delen wat je allemaal eet en drinkt op een dag?

    Misschien kunnen we je tips geven hierover.

    Lia

    #78688

    eli
    Participant

    Hallo Lia,

    Ja, daarom heb ik ‘dieet’ ook tussen ” gezet, want ik begrijp dat dit gaat om het voeden van jezelf.

    zoals ik heb vermeld heb ik al wel wat kennis over gezonde voeding, in ieder de kennis die de gewone mens wordt aangeboden zoals onder andere paleo, veganisme, vegetarisme, ayurveda en chinese voedingswijze en boeken als de hormoonfactor en de voedselzandloper etc.

    Mijn ‘houvast’ in al die tijd is toch beperking van kcal geweest, namelijk +/-1600. Hier heb ik naar toe gewerkt nadat ik zo’n 9 jaar geleden flink wat was afgevallen nadat ik een tijdje op een kcal of 1000 heb geleefd. uiteindelijk kwam bij mij wel het besef dat ik wat te licht was en ben ik meer gaan eten, maar toch altijd enigszins bang gebleven om aan te komen.

    Ik eet redelijk afwisselend, dus kan niet echt een indicatie geven van mn dagelijkse menu. de hele afgelopen winter door heb ik in ieder geval weinig vlees en vis gegeten en juist meer granen en peulvruchten.

    Nu ik van deze voedingswijze op de hoogte ben gesteld ben ik van plan dat te veranderen en sowieso meer vet in te gaan voeren en zo min mogelijk graan te eten, al zal dat niet altijd lukken ivm sociale aangelegenheden. Ik eet eigenlijk al heel veel groente en dan zal ik zo veel mogelijk blijven doen. Met het langer worden van de dagen ben ik begonnen met het meer eten van fruit, wat ik nu ook weer zal minderen.

    gemiddeld heeft de laatste tijd mijn dieet er zo uitgezien: ochtend pap van boekweit/gierst/havermout 50 gram met honing stukje chocola en lepel kokosmeel en een stuk fruit, lunch: blik met linzen/kikkererwten/doperwten, rijstwafel met kokosolie of 2, groente (vaak wortel of bieten), lepeltje olijfolie. tussendoor: pompoenpitten/lijnzaad/noten/fruit/rozijnen. avond: quinoa/amaranth, pompoen (zeer geregeld) lepel olijfolie en daarnaast wat noten oid.

    nu ben ik van plan om meer eieren, vis en vlees te eten en meer vet en minder graan.

    #78689

    Webmaster
    Participant
    Quote:
    Ja, daarom heb ik ‘dieet’ ook tussen ” gezet, want ik begrijp dat dit gaat om het voeden van jezelf.

    zoals ik heb vermeld heb ik al wel wat kennis over gezonde voeding, in ieder de kennis die de gewone mens wordt aangeboden zoals onder andere paleo, veganisme, vegetarisme, ayurveda en chinese voedingswijze en boeken als de hormoonfactor en de voedselzandloper etc.

    Je hinkt teveel op verschillende benen. Je maakt geen duidelijke keuzes, wat zeer verwarrend kan zijn voor je gestel. Tijd om het kaf van het koren te leren scheiden!

    Quote:
    Mijn ‘houvast’ in al die tijd is toch beperking van kcal geweest, namelijk +/-1600.

    Dat is uithongering, geen wonder dat je vetopslag hebt! Calorieen tellen is totaal niet interessant. Het komt op mij over dat je nog steeds een enorme control freak bent met eten en dus nog niet je eetstoornis achter je hebt gelaten.

    Quote:
    Ik eet redelijk afwisselend, dus kan niet echt een indicatie geven van mn dagelijkse menu. de hele afgelopen winter door heb ik in ieder geval weinig vlees en vis gegeten en juist meer granen en peulvruchten.

    Als ik vervolgens het menu lees dat je wel beschrijft, zie ik enorm veel bronnen van zetmeel en andere suikerbronnen (granen, fruit, linzen, kikkererwten, erwten, wortel, bieten, pompoen) en daarnaast ook noten, zaden, pitten e.d. met fytinezuur. Het zijn de suikerbronnen die aanzetten, zeker in combinatie met calorierestrictie. Ik ben blij met je voornemen om meer dierlijke producten te gaan eten!

    Mike

    #78690

    Hoi Eli,

    Mijn benen zijn niet direct strakker geworden, daarvoor eet ik nog te kort via de WAPF-way, om het maar zo te zeggen 🙂 Ik las op Mommypotamus.com, een Amerikaanse site van een moeder die ook via WAPF eet, dat het eten van veel beestenbottenbouillons helpen tegen cellulite! Wellicht heeft dat te maken met het collageen in de bouillon, zeer goed voor je huid. Ik zou zeggen, ga er voor.

    Wat ik wel kan merken qua huidverbetering is het gebruik van Blue Ice levertraan. In een korte tijd is mijn huid veel zachter en soepeler geworden. Dus misschien helpt dat ook wel wat tegen cellulite, in combi met droog borstelen met een sisal handschoen voor het douchen (die truc ken je denk ik al wel).

    #78691

    eli
    Participant

    Hallo mike,

    Bedankt voor de reactie. Inderdaad, een controlfreak ben ik zeker nog, maar ik werk eraan. mede door m’n controlfreakerigheid ben ik echter op dit forum gekomen;), en dus op weg naar gezond eten en wellicht eindelijk ontspannen met eten om kunnen gaan.

    Wat raad je me aan wat betreft de ommekeer, en als ik nu meer kcal ga eten, die ik dan uit vet ga halen, kom ik dan niet aan?

    Hoi San,

    Bedankt voor je reactie ook! En droog borstelen ben ik inderdaad van op de hoogte;)

    #78692

    Anoniem

    Ik heb een interessant verhaal voor je, ik heb/had namelijk precies hetzelfde. Vanavond is de laptop er weer. Dan geef ik even antwoord want dat tikt wat beter.

    #78693

    Anoniem

    Dag Eli,

    Bij een oestrogeendominantie kan je inderdaad in het deel van de bovenbenen en kniëen zwaarder zijn dan in de overige lichaamsdelen. Misschien dat er een verband is tussen de werking van je schildklier en je hormonenhuishouding.

    Mike geeft terecht aan dat je naar weinig granen en veel vlees van grasgevoerde dieren toe moet. In mijn opinie kan je dit aanvullen met 1 maal in de week kip of kalkoen die het best grasgevoerd werden. Voor de jodium ook 2 maal in de week kabeljauw, wildwaterzalm of hollandse nieuwe eten en 4 tot 5 gekookte eieren van grasgevoerde scharrelkippen. Dit om voldoende jodium uit je voeding te halen. Er is nl. een samenhang tussen voldoende jodium en een goed werkende schildklier. Een te traag werkende schildklier kan ook leiden tot een ontregelde hormonenhuishouding en kg’s die er niet goed afgaan (lees eerder bij komen)

    Zelf ben ik door bovenvermeld voedingspatroon op enkele maanden tijd een slanke dame geworden met maatje 38.

    Al een ontgiftingskuur op basis van chlorella gevolgd ? Dit bleek in mijn geval in combinatie met de progesteroncreme van Dr. Lee en een voedingspatroon zoals hier boven aangegeven zonder granen en niet gepasteuriseerde melk de oplossing van mijn probleem te zijn. Om reden van een overgevoeligheid voor koeienmelk heb ik de melk vervangen door geitenmelk en kokosmelk.

    Inmiddels behoort het PMS ook tot het verleden dankzij de creme en het dragen van een ketting met lapis lazuli.

    #78694

    Anoniem

    Hoi ELi,

    Je eerste alinea had de mijne kunnen zijn.

    Tot mijn 13e was ik een superslank meisje.

    Toen mijn hormonen gingen werken en meer eetlust kreeg, werd ik voller maar vooral in mijn benen. (ook ik heb niet veel borsten en ben vooral van boven een stuk slanker.

    Ook mijn enkels, en knieen. Ik ben een tijdje dunner geweest maar hield wel altijd de rechte benen.

    Op mijn 19e ging ik een keer mee met mijn moeder naar een fleboloog. Ik zeurde over haarvaatjes op mijn benen en mijn moeder moest daar toch heen en nam mij mee zodat ik daar even naar kon vragen bij die man. Die man zei dat die haarvaatjes niet heel erg waren maar dat hij wel wat anders zag. En dat was lipo-oedeem. Op bepaalde plekken in de benen zat gewoon veel meer vetcellen dan normaal. Ik heb ook vanaf mijn puberteit last van zware/moeie benen gehad maar ik dacht dat het nou eenmaal zo was. Ik kreeg steunkouzen aangemeten en heb daar een paar jaar mee gelopen.

    In de tussentijd had ik een relatie gehad en die was stukgelopen.Ik las al een tijdje over gezondheids dingen en besloot met de pil te stoppen. Ik slikte vanaf 16 jaar de Diane 35 pil omdat ik toen vond dat ik teveel haar op mijn armen had. (viel achteraf best mee maar de huisarts had me daar toen de Diane 35 pil voor gegeven).

    Toen ik 23 was heb ik een jaar natuurgeneeskunde gestudeerd. Ik was inmiddels een jaar gestopt met de pil en nog niet ongesteld.

    Ben daarvoor onderzocht en het bleek PCOS syndroom. Het ziekenhuis zei: Ga maar aan de Diane 35 pil dat is het best voor je hormoonregulatie. Dat leek mij geen wijsheid en een docent fytotherapie zei dat hij me wel kon helpen. Na een half jaar had ik een perfecte 28e daagse cyclus en was inmiddels ook steeds gezonder gaan eten.

    Mijn benen bleven vaak moe aanvoelen en die steunkouzen was geen pretje. De omvang van mijn onderbenen was wel afgenomen maar mijn knieeen bleven.

    Op een gegeven moment wees een collega mij op een arts die hele goed liposuctie kon uitvoeren. Hij wilde niet mijn onderbenen doen dat vond hij veel risico. Ik heb mijn knieeen laten doen en wat aan de binnenkant van mijn bovenbenen. Het was supermooi geworden. Later heb ik toestemming gevraagd bij mijn fleboloog voor mijn onderbenen en na goedkeuring heeft die arts ook mijn onderbenen gedaan.

    In de jaren erna ben ik nog zo`n 5 tot 8 kilo afgevallen en ik heb nu mooie benen. Ze zullen nooit dun worden maar ze zien er ook niet meer TE dik uit in verhouding. Door de bottenbouillon en WAPF voeding zijn mijn benen het laatste jaar ook strakker geworden.

    Na deze operaties heb ik ook nooit meer last gehad van zware benen. Broeken trekken niet meer zo erg naar beneden en het heeft me 100% meer zelfvertrouwen gegeven.

    Ik snap ook heel goed hoe vervelend het is. Ik heb vaak gehoord dat ik een mooie meid ben maar ik vond mijn benen vreselijk en heb me daar altijd erg voor geschaamd. Als het bloedheet was liep ik in lange broeken. En eten is voor mij om die reden ook heel lang een obsessie geweest. Heel erg jammer achteraf en ik ben blij met de kennis die ik nu zelf heb en mijn dochters hiervan veel mee kan geven. Ik ben zelf opgegroeid met margarines, brood en jam bij wijze van.

    In mijn jeugd heb ik heeeeel erg veel koolhydraten gegeten en ontzettend veel brood, dus dat heeft zeker niet geholpen.

    Eigenlijk weet ik niet hoe ver ik had gekomen zonder de liposuctie dus dat kan ik je helaas niet vertellen.

    Grappig feitje…

    Ik keek een jaar na de constatering van mijn lipo-oedeem naar een foto van mijn opa en zijn familie. Hij had 13 broers en zussen en echt AL die vrouwen (stuk of 7) hadden van die olifanten-benen. Ik denk dat het een jaren 30 foto was, moet je nagaan. Mijn vader heeft dunne benen, dus had echt niet gedacht dat dit via zijn kant van de familie kwam.

    #78695

    eli
    Participant

    bedankt voor jullie reacties!

    Ik neem me voor te beginnen met eten wat jullie en wapf aanraden. Poekie heb jij misschien nog specifieke opmerkingen hieromtrent of tips?

    #78696

    Poekie
    Moderator

    Eli,

    Kijk eens op mijn site bij ‘juiste voeding‘ en ‘wat eten wij‘.

    Ook bij ‘recepten‘ vind je lekkere dingen.

    Verder zou je een boer kunnen zoeken waar je rauwe melk kunt kopen, maak daar zelf ‘yoghurt en kefir‘ van.

    En ook de ‘beestenbottenbouillons‘ kunnen veel voor je gaan betekenen.

    Lees ook het ‘alleen lezen forum‘ met teksten van Mike.

    Lia

    #133570

    Lievergezond
    Participant

    dit zegt Andrew Fletcher http://inclinedbedtherapy.com/ http://www.fatsforum.nl/topic/inclined-bed-therapy/ -vertaald naar het Nederlands- in een youtubefilmpje over het hellende bed i.r.t. oedeem / spataderen


    (op de juiste tijd stilgezet)

    Dokters en verplegers zeggen dat het voeteneind van een bed omhoog moet om oedeem en spataderen te verminderen.
    Dat geeft tijdelijke onstpanning omdat het het vochtprobleem verlegt van de benen naar de onderkant van de romp.
    Maar als je sochtends opstaat, dan komt de oedeem weer terug.
    Met een hellend bed verandert de druk in de aderen.
    Oedeem in de benen wordt veroorzaakt als de druk in de aderen groter is dan de druk van het weefsel rond de aderen.
    Dus dan gaat het vocht van de aderen naar de omringende weefsels en dat veroorzaakt de zwelling.
    Het hellende bed trekt de aderen weer naar binnen toe.
    Daarmee wordt door de toegenomen circulatie druk uitgeoefend op de bloed in de aderen.
    En we hebben daarmee ook de bloeddruk juist verlaagd in de aderen.
    Daarmee gaat er minder bloed van de aderen naar de weefsels in de benen, maar juist dat vocht gaat naar de nieren, waar het gefilterd wordt en dan gaat het naar de blaas.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.