de status van honger en trek

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid de status van honger en trek

Dit onderwerp bevat 57 reacties, heeft 21 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  ruud 2 jaren, 9 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 58)
  • Auteur

clara
    Lid

Ik vraag me iets af. Als je ergens trek in hebt, dan heb je blijkbaar iets nodig wat in datgene zit waar je trek in hebt (bijvoorbeeld magnesium en pure chocola). Maar dit geldt niet altijd, want suiker en koolhydraten foppen je waardoor je denkt dat je ze nodig hebt (er trek in hebt) terwijl ze eigenlijk heel ongezond voor je zijn.

Als je ergens weerstand voor voelt, zal het niet goed zijn voor je, toch?

En ik weet ook dat Weston Price heeft gezegd dat we voeding niet primair moeten eten omdat we het lekker vinden, maar omdat het gezond en voedend voor ons is.

Hoe rijm je dit dan met dingen die gezond voor je zijn, maar waar je echt geen trek in hebt? Is het erg als je grote hoeveelheden eet van dingen die in principe gezond voor je zijn en WAPF-proof? Ik eet bijvoorbeeld erg veel kaas. En yoghurt. Vind ik heerlijk en heb ik heel veel trek in. Echt genieten als ik het eet. Maar met *en nu ga ik een bekentenis doen waarvan ik hoop dat mijn kinderen hem niet lezen later* groente vind ik bijvoorbeeld maar zo zo en eet ik alleen maar om een goed voorbeeld te geven. Er blijft overigens ook niet heel veel over als je al nachtschade zijnde, oxaalzuur bevattende (en ik geloof ook kruisbloemige) groenten elimineert.

Hoe ga je met dit soort dingen om? Snoep en snaai lijkt me duidelijk: niet eten als je er trek in hebt. Maar hoe zit het dan met gezonde voedingswaren? Als je weet dat als je dat schaaltje yoghurt neemt waar je trek in hebt, je geen maaltijd gaat eten bestaande uit vlees en groente? Of als je niets eet, omdat je wel trek hebt maar geen trek in datgene wat gepland staat. Moet je het dan wel eten?

Zomaar wat vragen en overwegingen. Ik zit ook met honger in het algemeen. Ik heb erg veel honger en behoefte om te eten. Mogelijk speelt mijn instabiele bloedsuikerspiegel ook een rol, maar als ik bijvoorbeeld om 7.00 de fameuze yoghurtsmoothie neem, heb ik om 9.30-10.00 echt weer honger. Als ik het forum lees, ben ik echt een grote uitzondering geloof ik 🙂 maar wat doe je dan, ook weer honger negeren? En als je duizelig wordt? Met niet-negeren bedoel ik iets gezonds en vets eten. Leert mijn lichaam op een gegeven moment dan om zuiniger te zijn met het verbranden van voedsel? Is dat dan ook het moment waarop ik eindelijk een beetje zal gaan aankomen?

Wat zijn jullie bedenkingen, ervaringen?

Zonne
    Lid

hoi,

je bent al veel verder met WAPF eten als mij, maar ik herken de honger wel hoor.

s’Ochtends gaat het nog heel goed bij mij. Maar vanaf een uur of 2 – half 3 blijf ik “trek” houden.

Vandaag voor het eerst 10 % vet yoghurt gegeten, en ik moet zeggen dat dat wel hielp.

Maar mijn bloedsuikerspiegel is nog regelmatig van slag, en ik weet dan niet goed wat te eten.

Suikers of koolhydraten zijn dan slecht, maar ze helpen wel ( ja ik weet het, tijdelijk ).

maar als ik ze niet eet, dan blijf ik de rest van de dag in een dip zitten met duizeligheid etc.

best moeilijk. En zelfde probleem als jij hebt geloof ik.

mappas
    Participant

Ik had vroeger ook altijd honger. Mijn moeder zei al: “Je hebt geen honger, je hebt trek; de kindertjes in de derde wereld hebben honger”. Maar goed, mijn maag rammelde alweer een uur na het eten.

Sinds ruim anderhalf jaar eet ik WAPF,wat betekent minimaal koolhydraten, eigenlijk alleen maar in zwaar roggebrood, met dik roomboter en nog dikker kaas, en verder eieren met spek en kaas, rauwe melk, veel slagroom, leverworst, vlees/vis/gevogelte en groente al dan niet met room of cocosmelk.

En wat blijkt? Zelden of nooit meer honger! En tomeloos veel energie. Ik kan zes of zeven uur nadat ik geluncht heb drie kwartier naar huis fietsen en mijn lichaam vraagt nog steeds niet om eten. Dat was vroeger toen ik nog leefde op lichte koolhydraatrijke voeding wel anders.

Dus volgens mij is dat de sleutel tot de oplossing: je eet nog veel teveel koolhydraatrijke voeding waardoor je bloedsuikergehalte stijgt, er insuline wordt aangemaakt, vervolgens daalt je bloedsuiker pijlsnel en je krijgt weer trek in eten. Zo belandt je in een vicieuze cirkel. Je moet juist je lichaam langduriger verzadigen (lees: koest houden) met vet- en eiwitrijke voeding.

Poekie
    Moderator
    Quote:
    Er blijft overigens ook niet heel veel over als je al nachtschade zijnde, oxaalzuur bevattende (en ik geloof ook kruisbloemige) groenten elimineert.

oxaalrijk en kruisbloemige groentes kun je gerust eten hoor, maar alleen in verhitte vorm: koken, wokken, grillen……

En eet vanuit je gevoel en niet vanuit je hoofd. Eet waar je op dat moment trek in hebt. Dat kan meer voor je betekenen dan iets eten waar je geen trek in hebt.

Quote:
    als ik bijvoorbeeld om 7.00 de fameuze yoghurtsmoothie neem, heb ik om 9.30-10.00 echt weer honger

Wat doe je allemaal in die yoghurtsmoothie, want je bent inderdaad een uitzondering hierin….

Lia

clara
    Lid

Ik eet 10% yoghurt met extra creme fraiche er in Zonne. Ik heb ook niet gelijk trek, maar wel na zo’n 3 uur.

Mijn koolhydraten bestaan uit een plak (50 gram) roggebrood per dag (met inderdaad 1 cm boter en 1 cm kaas) en ’s avonds zo’n 75 gram rijst of quinoa of bataat. Soms gooi ik een eetlepel boekweit door mijn eieren zodat het een soort pannenkoek wordt, maar dat mag geen naam hebben (10 gram). Mike heeft mij ooit geadviseerd om rond de 150 gram koolhydraten te eten. Verder eet ik natuurlijk yoghurt, kokos, groente, fruit en kaas,maar daar zitten heel weinig koolhydraten in.

In de smoothie doe ik volle of griekse yoghurt (3.5 of 10%), soms extra slagroom of creme fraiche, 2 rauwe eieren, citroensap, levertraan, gemberwater en wat variabele kruiden (koriander, komijn, kaneel dat werk). Of ik eet yoghurt met creme fraiche en kokosvlokken, soms wat aalbesjes.

Mijn lijf is gewoon totaal van slag. Het weet niet meer hoe het ook al weer moet vrees ik. Daarom durf ik er ook niet zo goed naar te luisteren, ga ik in mijn hoofd zoeken naar antwoorden.

Ik kan het niet vinden waarom je zovaak trek hebt, maar groentes eten is geen must.

Eet je yogurt van rauwe melk? Zo maar een vraag hoor.

clara
    Lid

nee Wilma, helaas niet. Ik heb nog geen rauwe melk leverancier kunnen vinden die ik in drie uur heen en terug met fiets of ov kan bereiken. Ik heb ook rondgefietst en gezocht, maar tevergeefs 🙁 ik zit nu te denken aan een geit in de tuin 😆

robinAlexander
    Participant

(Ik heb erg veel honger en behoefte om te eten.)

misschien licht het aan je schildklier

In welke omgeving woon je?

Wie weet is hier een forummer die je aan een adresje kan helpen.

clara
    Lid

Albranswaard. Volgens mij zitten hier geen boeren maar alleen maar industrie 😕

@Robin Alexander. Mijn schildklier is getest (via reguliere huisarts) en daar kwam niks uit, maar dat zegt natuurlijk niks. Ik denk dat mijn schildklier te snel draait om te compenseren voor mijn bijnieren.

Op deze site: http://www.bewustbiologisch.nl/index.php?p=13&c=1 vond ik:

biologische boer produceert op een eerlijke en milieuvriendelijke manier zijn producten.

Op deze pagina tref je een overzicht van de boerderijwinkels in Zuid-Holland.

Biologische boerderij Biokaas Kinderdijk

Alblasserdam

Biologische zorgboerderij Valkendam

Alpen aan den Rijn

Biologische boederij Landlust

Alphen aan den Rijn

Biologische boerderij De Lotto Ruigrok

Berkel en Rodenrijs

Biologische druivenkwekerij Nieuw Tuinzight

Den Hoorn

Biologische vleesboerderij Natuurfreak

Goudswaard

Biologische melkveebedrijf De Groene Hofstee

Hei- en Boeicop

Biologische boerderij Hoeve Rijckevorsel

Hoek van Holland

Biologische boerderij Kievit

Katwijk

Biologische boerderij Kempenaar

Leimuiden

Biologische boerderij G. Bos

Lexmond

Biologische boerderij M. Noordermeer

Maasdam

Biologische boerderij De Groene Geer

Nieuwland

Biologische zorgboerderij De Mekkerstee

Ouddorp

Biologische groentekwekerij R. van Paassen

Oude Leede

Biologische groentekwekerij Mts. R.W. en W.A. Vader

Oude Tonge

Biologische fruitboerderij De Fruitheerlijkheid

Papendrecht

Boerenlandwinkel Rijsoord

Rijsoord

Biologische boerderij De Doornhof

Rockanje

Biologische zorgboerderij Beversoord

Strijensas

Biologische boerderij ’t Geertje

Zoeterwoude

Daar waar bijv. staat dat ze biologisch vlees verkopen, verkopen ze ook vast rauwe melk. Dit mag echter niet vermeld worden omdat een melkveehouder zn melk niet mag verkopen aan particulieren. Dit mag alleen als de consument er zelf naar vraagt.

Indy
    Lid

@clara Ik heb me nog maar net aangemeld op dit forum dus ben eigenlijk alleen nog maar aan het lezen maar ik zag dat ik niet zo ver bij je vandaan woon en ik haal rauwe melk in [url=http://http://www.biokaaskinderdijk.nl/]Alblasserdam[/url]. Je moet die mensen wel even mailen als je het wilt gaan halen. Ik denk dat je er ongeveer een half uur over doet met de auto.

Webmaster
    Participant

Gewoon door blijven eten, mensen. Velen van jullie komen uit een staat van chronische ondervoeding en soms ook ondergewicht. Als je lichaam om meer blijft vrage geef het dat dan ook. Behalve als dit een overdaad aan koolhydraten, zetmeel en suiker betreft, want dan is het de verslaving die spreekt.

Mike

clara
    Lid

@indy. Wauw, fantastisch, dank je wel! Net opgezocht,ik doe er anderhalf uur over met twee bussen en een stuk lopen, maar dat is zeker haalbaarder dan de andere opties. Ik geloof ook dat je het zo’n twee weken kan bewaren, toch? Moet je trouwens je eigen flessen meenemen, hoe gaat dat? en met welke prijs moet ik ongeveer rekening houden?

@mike. Maar als het best wel eenzijdige dingen zijn waar je lichaam om ‘vraagt’? (zuivel en kaas in mijn geval). Dan ook gewoon doorgaan? Want [url=/http://www.natuurdietisten.nl/news_article.php?cod=389]hier[/url]lees ik bijvoorbeeld dat ook zuivel verslavend kan werken. Dan ben ik nog steeds mijn lichaam aan het op peppen en in de stress aan het brengen.

Geen idee of zuivel verslavend werkt maar lijkt mij van niet.

Melk mag je zoveel je wilt, zegt Mike.

Over de houdbaarheid, dat hou ik op een dag of 7 a 8.

2 Weken is wel erg lang, maar je kunt melk ook invriezen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 58)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.