de kleine stapjes van Jhanne

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid de kleine stapjes van Jhanne

Dit onderwerp bevat 110 reacties, heeft 11 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Jhanne 1 jaar, 3 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 111)
  • Auteur

Jhanne
    Participant

Gisteren heb ik mij hier aangemeld, voelt goed.

Inmiddels weet ik dat ik bijnieruitputting heb, en galstenen. Inmiddels al twee jaar doende om weer boven jhanne te komen. Dit forum en alle teksten van mike ( en anderen) geven me inzicht en steun, sommige dingen die ik al wel zo voelde, worden hier bevestigd. Ik heb nog een lange weg te gaan naar enigermate gezond functioneren en wil hier steeds mijn stapjes noteren, mijn succesjes, en de afschuwelijke dagen dat ik echt weer helemaal niets kan natuurlijk ook…

de emoties van vandaag bijvoorbeeld, shit, een galsteen ( ik had verwacht dat er wel weer niets zou zijn) maken me acuut weer erg moe. En nu begrijp ik beter waarom.

en mijn vragen,

de eerste vraag: ik las op internet over een medicijn dat galstenen zou kunnn doen oplossen, heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb met de zoekfunctie gekeken maar er kwam weinig uit. Het heet ursochol en ik ga er bij de huisarts naar vragen

https://www.mijnmedicijn.nl/galstenen-en-lever/ursochol

liesje
    Participant

De mensen op dit forum lossen hun problemen zoveel mogelijk op met natuurlijke middelen. Dus geen ursochol. Wees niet ongerust, de tips over galstenen komen wel.

Jhanne
    Participant

dankje Liesje, dat had ik zo wel kunnen bedenken.

Ik slik bij voorkeur ook geen medicijnen, 1 antibioticakuur tien jaar geleden, en die moest echt….nooit spijt van gehad, maar verder dus ook niet

Jhanne
    Participant

Hi alexandra, dank voor je uitgebreide antwoord en je openhartigheid!
    Ik ben er ook altijd een geweest van dwars erdoorheen, maar dat ga ik nu dus even niet doen, vandaar de titel van dit topic 🙂

Hoi Jhanne,

Het lijkt me toch makkelijker als je je nieuwe topic hier erbij voegt. Nu ga je op verschillende plekken tips krijgen over hetzelfde en dat zal het voor jou ook niet overzichtelijker maken. Er komt al zoveel informatie op je af en als je dan zelf ook nog verschillende topics over soortgelijke dingen hebt lopen, dan mis je het overzicht.
    In dit topic mag je alle kanten opgaan die je maar wilt, het is jouw voorsteltopic. Dus ook je successen, baalmomenten en dergelijke kan je hier lekker in kwijt.

liever hier dus

http://www.fatsforum.nl/topic/ook-even-voorstellen/ is mijn voorsteltopic. Toen ik hier op het forum kwam at ik 6 chocoladerijstewafels en af en toe friet met mayonaise. Ik verdroeg helemaal niets meer (nog nooit zo slank geweest!) en had 24/7 pijn. Mijn galblaas, lever en alvleesklier waren compleet van slag en er zijn momenten geweest dat ik contact was met vrienden, zodat ze de ambulance konden bellen als ik niet meer reageerde. En dat alles om de galblaasoperatie maar niet te hoeven ondergaan.

het afgelopen jaar had ik eigenlijk geen buikpijn meer, ging het rustigjesaan de goede kant uit met het dieet dat ik had uitgeknobeld. Afgelopen nazomer en herfst had ik zelfs het gevoel dat ik dit voorjaar wel weer werk zou kunnen gaan zoeken. ben al twee jaar niet in staat m te werken omdat ik zo moe ben, de reserves raken op en een uitkering zit er voor mij niet in. dat is dus wel een ander verhaal. vrienden heb ik nauwelijks meer, na alles dat er in mijn leven is gebeurd.

Ik ben nu al heel lang koliekvrij. Een jaartje of 2 denk ik. En als ik weer een grote reiniging zou doen, dan komen er vast nog wel stenen.

wow, goed nieuws, fijn voor jou en bemoedigend voor mij. Had je stenen op de echo, of gruis? Tien jaar terug had ik wel kolieken maar op de echo was niets te zien. En nu al heel lang dus geen kolieken gehad

Ik snap je angsten, maar ik ben er eentje van de botte bijl. Doe het goed en doe het gelijk. Ik zie het nut niet in van langzaam als je hele systeem dreigt op te geven. Beter erin stoppen wat dat dan voedzaam en goed is dan beetje voor beetje kijken wat werkt.
    Er zijn momenten geweest dat ik gelijk na het eten een glas bitterzout dronk, omdat ik dan verrekte van de pijn. Maar dan wist ik wel dat ik voeding in mijn lijf had gestopt die helend is en waar mijn lichaam de nodige bouwstoffen uit kon gaan halen. En uiteindelijk maakte het toch niet uit wat ik at, ik verdroeg niets meer. Dan maar beter in 1 keer goed!

het is meer als angst, het is ook gezonde voorzichtigheid. Als ik je verhaal zo lees, ik ben zo moe meid. Zo dankbaar voor buren die boodschappen voor me doen als het weer eens niet gaat. En met het huidige dieet functioneert de spijsvertering weer voldoende om zonder buikpijn te zijn en aan te komen. Dus ik ga voor langzaam en voorzichtig opbouwen. dus eerst sole/appelazijn/citroensap, kefir en bouiion. en pas wanneer ik weer wat sterker ben ga ik dan verder. het lijf zou het niet trekken nu.
    jij wilde geen operatie ( ik ook niet hoor) maar ik schat in dat mijn huisarts me helemaal nuiet wil laten opereren nu, met al die ontstekingen die ik niet aankan.

Je bent bang voor vet, want vet geeft een reactie. Het is juis die reactie waar mijn lichaam niet meer zonder kon. Om door de drap van stenen, gruis en andere zooi heen te komen moest er een continue toevoer zijn van vetten. En dat deed ik door het drinken van rauwe melk. Dat bedoel ik met aandrukken. Doordat je geeft wat je lichaam nodig hebt, geef je je lichaam de kans om tot heling te komen. Dit gaat niet over 1 nacht ijs. Op het moment dat ik “goed” in de vetten zat, kon ik ook ‘s nachts weer slapen. Ik was namelijk iedere nacht wakker door koliekaanvallen.
    Volgens mij was ik met een week of 2 pijnvrij. Maar dat staat vast wel ergens in mijn topic :p Heb zelf nog niet verder terug gelezen dan pagina 1.

Pijn vermoeid, zeurende pijn ook. Pak het aan, met bitterzout of wat Tanja zei, Resium. Ik heb daar geen ervaring mee. Ik heb het nooit nodig gehad.

ja, pijn vermoeid, maar dat is niet te vergelijken met waar ik het meeste moe van wordt. Het verwerken van trauma uit mijn jeugd. doordat ik nu kennelijk eindelijk in een soort ontspannen toestand ben gekomen komt dat er eindelijk uit. Die PTSS is nu zich een weg naar buiten aan het banen. het is de belangrijkste oorzaak van bijnieruitputting en ik ben intens dankbaar dat het gebeurd. maar het breekt me wel af, na zo’n episode ben ik dagen, soms weken totaal uitgeput. Dat is denk ik wel een verschil met jou toen je startte, ik kan eigenlijk nog steeds meestal niks, zoals vandaag, dan ga ik twee keer rusten, ik lees wat, ik typ wat en dan ga ik weer naar bed. Slapen gaat meestal wel weer goed gelukkig. Vakantie heb ik afgezegd, te moe en te kwetsbaar voor weer opnieuw ontstekingen aan de luchtwegen.

De reden dat ik vroeg hoe de intollerantie van lactose er bij jou uitziet is de volgende. Je verteert en verdraagt niets, waarom dit er dan uitpikken? Wie zegt dat het de lactose is? En dan heb ik het niet over supermarktzuivel, maar over eerlijke, onbewerkte en rauwe zuivel.

ik verteer en verdraag gelukkig alweer van alles, van melk kreeg ik een opgeblazen buik en diarree. stoppen leidde tot een grote verbetering, dan heb ik geen onderzoek meer nodig. Ik heb dat dieet van me stapje voor stapje opgebouwd en daar ga ik nu fijn mee verder, met hernieuwde hoop. Dusse, eerst verder met die bouillon 😀

Jhanne
    Participant

Vandaag was ik echt weer ontzettend moe, werd om 6 uur wakker, kon niet meer slapen maar voel dan al dat het lijf niet wil.

toch opstaan, eten, wat lezen en weer naar bed. en zo gaat dat de hele dag door. Eten, lezen en weer een tijdje op bed liggen, ik voel me net een baby, dei doen ook niets dan zachte hapjes drinken en in bedje of box liggen.
    Ik ben wel blij met die honger, vaak volgt daar na een tijdje wel weer een dag/periode op dat ik iets meer kan.
    3 weken terug een taiji workshop gedaan, was heerlijk…zo raar is dat, zo wisselend. want dan sta je toch de halve dag te bewegen en te doen, twee keer anderhalf uur rijden ook, geen vuiltje was er aan de lucht.

Hier over het adrenalsup gelezen en dat ga ik ook maar bestellen lijkt me.

wel naar de stad geweest, met de auto, om schenkel te kopen voor bouillon, het is gek. ik heb mijn hele leven nooit vlees gegeten, ik vind het niet lekker, maar wil er dan wel meer van. vandaag twee bekers op.

Ook citroensap als voorafje bij vast eten gedaan, en begonnen met zout drinken, heb nog geen keltisch zeezout maar met het zeezout dat ik heb, het gaat er goed in merk ik.

Jhanne
    Participant

vandaag gaat het wat beter,goed geslapen, wel wakker geweest vannacht maar daarna weer ingeslapen.

Hoewel het lezen op internet ( hier) me bakken energie kost, geeft het me ook bepaald nieuwe moed. het is me zojuist gelukt de computer op mijn werkkamer weer enigermate aan de praat te krijgen, dan zit ik beter en kan ik ook internetbestellingen doen.

Ik las hier: http://www.voedingisgezondheid.nl/Bijnieren_hoofd.html

OVER HARTKLOPPINGEN EN DE SCHILDKLIER:
    Gisteravond kwam ik (Mike) in het afsluitende vragenrondje in Eindhoven (lezing) tot het volgende inzicht:
    Kokosolie stimuleert de schildklier. Hoe dit precies biochemisch in z’n werk gaat weet ik niet, maar het stimuleert de schildklier. De schildklier gaat zich hierdoor ontgiften en schopt foute halogeenelementen eruit als chloor, bromide en fluoride. Deze komen tijdelijk in het bloed terecht om ontgift te worden door de lever en de nieren, je centrale ontgiftingsorganen. Deze tijdelijke bloedvergiftiging met zware metalen is een enorme belasting (stress!) voor je bijnieren, waardoor deze alarm slaan en je hartkloppingen krijgt.
    Het is exact dezelfde reactie als die sommige mensen vertonen op suppletie met jodium! Vervolgens krijgt de jodium de schuld en heb je een ‘jodiumallergie’. Binnenkort zullen er alternatieve therapeuten je wijsmaken dat je een ‘kokosallergie’ hebt. In werkelijkheid zijn het extreem helende voedingsstoffen die een heftige ontgifting van foute halogeenelementen teweegbrengen. De truc is niet om kokosolie en/of jodium te vermijden, maar de dosering binnen de perken te houden, zodat de ontgifting minder heftig verloopt.
    Mike

dat deed me denken aan de eerste week dat ik bouillon ging drinken. Omdat ik nog nooit vlees had gegeten vroeg ik me erg af wat mijn buik daarvan zou vinden. De eerste keren nam ik het s’avonds en ik kreeg erge hartkloppingen in bed. Na drie nachten was het verband me wel erg duidelijk en ben ik het aan het eind van de ochtend gaan drinken. Ben nu drie of vier weken bezig en heb het gisteren opgevoerd tot drie bekers per dag, dat lijkt me wel genoeg. Soms nog een vreemde boenk maar niet zoals in het begin.
    Maar het verband dat ik voelde, nl hartkloppingen, word hierboven heel aardig verklaard. Uit symptomen-lijstjes is me inmiddels duidelijk dat ook de schildklier van slag is.
    Inmiddels kokosolie aangeschaft, voorzichtig opbouwen lees ik hier. En dit stukje van Mike geeft mij de concrete verklaring voor mijn gevoel dat dit met kleine stapjes moet. Ik heb er 50 jaar over gedaan om mijn lijf in deze toestand te brengen, dus nu met kleine stapjes de andere kant op 🙂

de vochtinname de afgelopen dagen veranderd van vrij veel gewoon water naar nauwelijks meer gewoon water, wel zout water, 3 bekers bouillon ( ja, en citroensap )en de ( al jaren gebruikelijke, vrij sterke) gemberthee.
    het resultaat in de pot was bepaald anders 🙂 🙂 ineens donker en (te) hard.

Keltisch zeezout en mariadistelpoeder besteld en aan ’t kijken waar ik dan botten voor de soep kan kopen. Ik woon in ’t Gooi, op het lijstje vond ik een boerderij in Weesp die soeppakketten verkoopt, daar kan ik heengaan als de fut wat toeneemt ( en het weer wat beter wordt, ik zie slecht de laatste weken en rijden is daardoor extra lastig geworden, ook het opletvermogen is niet meer wat het geweest is… :-(. maar als iemand een beter idee heeft hoor ik het graag

Ook vond ik van de week ergens op de deze site een recept voor een ( zelf te maken) drankje dat helpt om de gal meer vloeibaar te maken, maar nu kan ik het natuurlijk niet meer terugvinden…en dat leek me nu juist zo’n goed idee voor deze beginner.

weet iemand wat ik bedoel en waar ik dat kan vinden?

de hoeveelheid aan nuttige info hier duizelt me eerlijk gezegd een beetje, ’t zal langzaam aan wel landen en ik ben er erg blij mee.

Marijan
    Participant

ik denk een combi uit deze tekst:

Als je dagelijks zachte reiniging doet, 2 citroenen-2 eetl. olijfolie-2 eidooiers- el. kokosvet-el.rode palmvet-kefir-gember-geelwortel-kaneel-ijsklontje groot lever en beetje honing (dit is mijn shake s’ochtends) worden je galstenen zacht en met bitterzout werk je de zaak eruit, alvoor ik het glasvol olijfolie/citroenen gedronken heb (bij grote reiniging)

dus: citroenen, olijfolie en eidooiers bv

Jhanne
    Participant

ha, dank je, dat ziet er goed uit!

maar daarmee ga ik nog even wachten, voorzichtig opbouwen. Wel een paar keer gedaan met grapefruit/olie en eidooier. Verder merk ik dat ik langzaamaan het vet in het eten aan het opbouwen ben, wat meer boter en kaas. Ook slagroom in de smoothies ga ik weer invoeren.

na de lunch een hap kokosolie genomen, toen met rusten ging inderdaad mijn hart weer raar doen. Eerst morgen met de huisarts overleggen, maar ook als hij niet mee wil, ik ga die adrenalcapsules kopen, die lijken geknipt voor me

vorige week waren er verschillende mensen die tegen me zeiden dat ik de resterende zuivel ook uit mijn menu zou moeten schrappen en dat voelde zo verkeerd, en toen ben ik hier terecht gekomen 🙂

maar ik heb het galverdunsapje nu wel teruggevonden ( in de computerhistorie van gisteren)

http://www.devoedzamekeuken.nl/bieten-kvas-met-sinaasappel-en-gember/

Lever tonic
    Traditioneel wordt bieten kvas gebruikt als een ondersteunende tonic voor de lever. Het helpt de lever bij zijn ontgiftings taken en kan daarom bijvoorbeeld ook goed worden ingezet bij mensen die worden behandeld met chemotherapie en bestraling. Het helpt de negatieve effecten van die behandelingen te verminderen.

Bloed tonic
    Bietjes zijn goed voor alles dat met bloed te maken heeft. Het hoge ijzergehalte in bietjes zorgt ervoor dat er meer zuurstof door het bloed vervoert kan worden. Bietjes bevatten aanzienlijke hoeveelheden betalaïnes, dat is de kleurstof die bietjes rood (of geel) kleurt. Deze betalaïnes zijn een variatie van het aminozuur choline en choline regelt de homocysteine niveaus, waardoor aderverkalking wordt voorkomen. Bovendien zorgen de hoge gehaltes aan betalaïnes ervoor dat ontstekingsreacties worden tegengaan.

Ondersteunend voor de spijsvertering
    Net als andere gefermenteerde producten, helpt kvas bij de spijsvertering. Het voegt allerlei enzymen en nuttige bacteriën (probiotica) toe, die weer een gunstig effect op de darmflora hebben. Ook de betalaïnes ondersteunen de spijsvertering, omdat deze stoffen de aanmaak van spijsverteringssappen stimuleren.

Galblaas
    Een uitstekende tonic voor het ondersteunen van de galblaas of juist voor diegenen zonder galblaas, omdat het helpt gal te verdunnen. Als gal namelijk te dik is, raken de lever en de galblaas verstopt met alle gevolgen van dien.

Tegen Kanker
    Er zijn aanwijzingen dat de betalaïnes uit bietjes ingezet kunnen worden tegen kanker. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat wanneer betalaïne aan een tumor wordt toegevoegd, dit er voor zorgt dat de tumor minder snel groeit (Bron).

Electrolyt
    Net als andere gefermenteerde dranken, is bieten kvas een drank met electrolyten (opgeloste zouten). Die electrolyten zorgen ervoor dat je vocht beter vasthoudt dan wanneer je enkel water zou drinken. Niet voor niets zijn gefermenteerde dranken de traditionele sportdrankjes!

vetgedrukte gedeelte is door mij. Fijn dat ik het gevonden heb, dat ga ik proberen. Het ziet eruit als heel gezond voor me.

nog een vraag, ik drink nu citroensap na het eten, halfom met water, anders is het me echt te zuur. maar wat is een goede hoeveelheid? ik pers nu een halve citroen uit en die gaat dan gelijk, slok naar binnen.
    ( en ik vind het eigenlijk nog lekker ook, terwijl ik zuur altijd zo vies vond ????
    kennelijk is het goed voor me 🙂

Jhanne
    Participant

ik krijg mijn post niet gepost

Jhanne
    Participant

bietenkvas

Lever tonic
    Traditioneel wordt bieten kvas gebruikt als een ondersteunende tonic voor de lever. Het helpt de lever bij zijn ontgiftings taken en kan daarom bijvoorbeeld ook goed worden ingezet bij mensen die worden behandeld met chemotherapie en bestraling. Het helpt de negatieve effecten van die behandelingen te verminderen.
    Bloed tonic
    Bietjes zijn goed voor alles dat met bloed te maken heeft. Het hoge ijzergehalte in bietjes zorgt ervoor dat er meer zuurstof door het bloed vervoert kan worden. Bietjes bevatten aanzienlijke hoeveelheden betalaïnes, dat is de kleurstof die bietjes rood (of geel) kleurt. Deze betalaïnes zijn een variatie van het aminozuur choline en choline regelt de homocysteine niveaus, waardoor aderverkalking wordt voorkomen. Bovendien zorgen de hoge gehaltes aan betalaïnes ervoor dat ontstekingsreacties worden tegengaan.
    Ondersteunend voor de spijsvertering
    Net als andere gefermenteerde producten, helpt kvas bij de spijsvertering. Het voegt allerlei enzymen en nuttige bacteriën (probiotica) toe, die weer een gunstig effect op de darmflora hebben. Ook de betalaïnes ondersteunen de spijsvertering, omdat deze stoffen de aanmaak van spijsverteringssappen stimuleren.
    Galblaas
    Een uitstekende tonic voor het ondersteunen van de galblaas of juist voor diegenen zonder galblaas, omdat het helpt gal te verdunnen. Als gal namelijk te dik is, raken de lever en de galblaas verstopt met alle gevolgen van dien.
    Tegen Kanker
    Er zijn aanwijzingen dat de betalaïnes uit bietjes ingezet kunnen worden tegen kanker. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat wanneer betalaïne aan een tumor wordt toegevoegd, dit er voor zorgt dat de tumor minder snel groeit (Bron).
    Electrolyt
    Net als andere gefermenteerde dranken, is bieten kvas een drank met electrolyten (opgeloste zouten). Die electrolyten zorgen ervoor dat je vocht beter vasthoudt dan wanneer je enkel water zou drinken. Niet voor niets zijn gefermenteerde dranken de traditionele sportdrankjes!

Dat klinkt uitermate heilzaam voor gal, lever en darmen. Op die website staat ook precies hoe je het moet maken. Ga ik doen

Jhanne
    Participant

probeer steeds te posten en dan lukt het niet,…

Jhanne
    Participant

nu probeer ik het beneden en krijg ik weer een foutmelding

Jhanne
    Participant

Hi marian, ik had een tekst geschreven met dankjewel en nog wat dingen, maar krijg het niet gepost..morgen beter

Jhanne

Jhanne
    Participant

Ha, bedankt Marijan, dat ziet er goed uit.

Maar daarmee wacht ik nog even, wel al een paar keer gedaan met grapefruit/olie en ei. Ook bezig de hoeveelheid vet langzaam op te voeren, wat meer boter en kaas gebruiken, weer slagroom in de smoothies. Vorige week hoorde ik van verschillende mensen dat ik ook met zuivel zou moeten stoppen….en dat voelde toch wel zo verkeerd, en toen kwam ik hier 🙂

Met de lunch mijn eerste hap kokosolie genomen, en dat leidde tijdens de middagrust inderdaad tot hartkloppingen, ook dat dus rustig opbouwen.

drankje heb ik dus teruggevonden, bietenkvas

Nog een vraagje, ik drink nu citroensap na het eten, halfom met water, anders is het me te zuur. maar hoeveel is dan eigenlijk ongeveer nodig? Ik pers nu een halve citroen uit en die gaat dan gelijk slok naar binnen.
    en gek genoeg vind ik het lekker, wel een aanslag voor mijn gebit, gaat wel een slok gewoon water achteraan.

vanmiddag naar de huisarts, uitslag van het bloedonderzoek, het zal mij benieuwen

Jhanne
    Participant

hi Marijan,

gisteren kreeg ik steeds mijn tekst niet gepost, nu net weer niet, heel raar.
    Je recept heb ik bewaard ( ben een eigen document aan het maken met alle tips die nu nuttig zijn voor me)

vanmiddag naar de huisarts, uitslag van die halve liter bloed die ik vorige week heb ingeleverd, ’t zal mij benieuwen

hier mijn tekst van gisteren ( zou het lukken?)

Ha, bedankt Marijan, dat ziet er goed uit.

Maar daarmee wacht ik nog even, wel al een paar keer gedaan met grapefruit/olie en ei. Ook bezig de hoeveelheid vet langzaam op te voeren, wat meer boter en kaas gebruiken, weer slagroom in de smoothies. Vorige week hoorde ik van verschillende mensen dat ik ook met zuivel zou moeten stoppen….en dat voelde toch wel zo verkeerd, en toen kwam ik hier 🙂

Met de lunch mijn eerste hap kokosolie genomen, en dat leidde tijdens de middagrust inderdaad tot hartkloppingen, ook dat dus rustig opbouwen.

drankje heb ik dus teruggevonden, bietenkvas

Nog een vraagje, ik drink nu citroensap na het eten, halfom met water, anders is het me te zuur. maar hoeveel is dan eigenlijk ongeveer nodig? Ik pers nu een halve citroen uit en die gaat dan gelijk slok naar binnen.
    en gek genoeg vind ik het lekker, wel een aanslag voor mijn gebit, gaat wel een slok gewoon water achteraan

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 111)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.