Darmklachten,te weinig maagzuur,luie alvleesklier?,gal/leverstenen HELP! – Sanne

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Darmklachten,te weinig maagzuur,luie alvleesklier?,gal/leverstenen HELP! – Sanne

Dit onderwerp bevat 22 reacties, heeft 10 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Anoniem 3 jaren, 7 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Berichten
  • #3759

    Sanne
    Lid

    Dit omschrijft exact mijn klachten:

    http://www.dieetcare.nl/news_article.php?s=0&k=0&cod=154

    Het klachtenlijstje is als volgt: (dan hoef je niet het hele artikel te lezen)

    Winderigheid en opgeblazen buik die ontstaat een half uur na het eten.

    Hoorbaar ‘gerommel en geborrel’ in de buik.

    Een vol gevoel in de maag en darmen alsof het eten ‘blijft hangen’ en niet verder gaat.

    Stinkende ontlasting met veel gassen en onverteerde etensresten. (Een rottende eierenlucht duidt op slechte vertering van de eiwitten. Veel gasvorming op gisting door slechte koolhydraten vertering en een plakkerige ontlasting duidt op een slechte vetvertering.) –> ik heb met name last van gasvorming en gisting

    Massieve ‘explosieve’ stoelgang (met veel gasknallers).

    Schuimende ontlasting met veel slijmproppen.

    Onduidelijke en vage buikklachten (krampen, steken, zwaar zompig gevoel, een bolle uitpuilende buik).

    Het is begonnen in 2008: ik kreeg een operatie, flink wat antibiotica gekregen en hier werd ik in het ziekenhuis al ziek van. De buikpijn begon daar al. Naar maaaaanden buikpijn, winderigheid en andere ongemakken werd vastgesteld dat ik lactose intollerant was. Nu heb ik begrepen dat dat dus door die hoeveelheid antobiotica heeft kunnen ontstaan.

    Mijn klachten verlopen grillig. Ik heb eens een bioresonantie onderzoek gehad en mijn verteringsstelsel scoorde erg slecht. Te wenig maagzuur, slecht werkende alvleesklier en darmklachten. (degene die de meting deed wist niet vooraf wat mijn klachten waren) Met wat voedigstips ben ik aan de slag gegaan, tijdelijk ging het beter.

    Ondertussen heb ik ook leverreinigingen gedaan. In 2011 4 keer. Maar omdat het echt te zwaar werd voor mij, ben ik er toen mee gestopt, maar ik had nog stenen de laatste keer, al waren het er erg weinig. (ik heb in de 2e en 3e reiniging echt enkele grote stenen gehad van 3 cm en verder heel veel knikkers) Vorige week heb ik weer een reiniging gedaan, weer stenen. (knikkers, geen hele grote, maar ik voel dat die weer gaan komen) Nu ben ik vastberaden het elke 2 weken te doen totdat alles weg is.

    Maar wat nu met mijn klachten? Ik schaam me dood. Gelukkig woon ik alleen, maar dat gaat veranderen dit jaar en als ik eerlijk ben zie ik daar tegenop….. Dan kan ik mijn klachten niet blijven verbergen. Ik ben het ook zat om altijd een dikke buik te hebben, een vol gevoel, buikpijn, continu naar het toilet te moeten en ik word ook steeds ietsje zwaarder terwijl ik niet veel meer eet (ik eet te weinig, wat wel eens resulteert in een eetbui omdat ik gewoon toch honger heb) En ook: ik heb ook sinds 2008 acne, had ik voorheeeeeeen nooooooit. Inmiddels ben ik nu 32 jaar.

    Ik sport veel (en graag), drink veel water (las ook dat dat mss niet zo’n goed idee is) en eet gezond: volkoren producten, groenten, fruit, vis. Echter mijn lactose intollerantie beperkt mij: ik drink soja melk, lactose vrije melk en eet lactose vrije yoghurt.

    Wat kan ik allemaal doen, naast mijn leverreinigingenkuur helemaal afmaken tot er niets meer komt? Het volgende heb ik al verzameld:

    Om meer maagzuur aan te maken:

    Appelazijn opgelost in water (hiermee verhoog je je maagzuur – betere eiwitvertering)

    Citroensap opgelost in water

    cranberries / sap

    Kombucha

    Yoghurt-kefir (gaat niet ivm lactose)

    Ongeraffineerd Keltisch zeezout / sole

    Juiste voeding om je lichaam te helen en ziektes te voorkomen:

    *Granen-zetmeel-suikers weglaten en alleen de juiste koolhydraten nemen, 50 a 100 gram drooggewicht: honing, glutenvrije granen (witte rijst, quinoa, boekweit, gierst, amarant) groenten (gekookt/gewokt/gestoomd).

    *Vet inname verhogen d.m.v. dierlijke verzadigde vetten: Roomboter, zuivel, vlees, vis

    *Levertraan ev. in combinatie met boterolie (vitamine A en D, omega 3)

    *Sole / ongeraffineerd Keltisch zeezout

    *Verkeerde vetten/oliën weglaten/weggooien (o.a. margarines, maisolie, zonnebloemolie)

    *Geen voeding meer uit pakjes, lees: zonder E-nummers. Dus echte voeding. (doe ik al helemaal niet, ik word daar vrijwel direct ziek van)

    *Vitamine C

    *H2O2

    *Niet liters water gaan drinken, dat verdunt het maagzuur en de spijsverteringssappen.

    Probiotica voor de darmen als:

    Beestenbottenbouillons

    melk – kefir – yoghurt (gaat niet ivm lactose)

    GAPS dieet

    #81893

    Anoniem

    Hallo Sanne, ‘

    Je darmklachten komen mij heel bekend voor. Ik heb hier echt jaren in meer of mindere mate onder geleden.

    Quote:
    Ik sport veel (en graag), drink veel water (las ook dat dat mss niet zo’n goed idee is) en eet gezond: volkoren producten, groenten, fruit, vis. Echter mijn lactose intollerantie beperkt mij: ik drink soja melk, lactose vrije melk en eet lactose vrije yoghurt

    Sorry dat ik het zeg maar je eet niet gezond en zeker niet voor iemand in jou conditie.

    (maar zo at ik ook jaren en dacht dat het daar niet aan kon liggen)

    Vooral de volkoren produkten, fruit, lactose vrije melk en soja moet je meteen helemaal laten staan.

    Wat je wel zou moeten eten is :

    Vlees

    Vis

    Kip

    Eieren

    Dierlijk vet

    Groenten laag in koolhydraten en niet teveel, max. 200gram (geen aardappelen etc)

    Heel klein beetje zuur fruit (eventueel)

    Max. 100 gram witte rijst verdeeld over de dag. (dit is om toch wat khd binnen te krijgen maar hier krijg je waarschijnlijk wel iets last van ivm gasvorming)

    Ik zet het hier maar even zo neer omdat het makkelijker is om gewoon aan te geven wat je wel kan eten inplaats van wat allemaal niet 😉

    Bottenbouillon is ook heel erg goed voor jou inderdaad en pro biotica, de beste vind ik bio cult (er zit wel wat dextrose in maar dat weegt niet op tegen de voordelen)

    Verder voorlopig geen honing.

    Als je dit gaat doen dan weet ik bijna zeker dat het al bijna meteen veel beter zal gaan.

    Groeten,

    Remco

    #81894

    Tanja
    Participant

    Hoi Sanne, welkom.

    Pike heeft je al goed advies gegeven. Als je Kefir 48 uur laat staan is de lactose eruit, misschien dat je het dan wel verdraagt. Franse boter bevat geen lactose omdat het gefermenteerd is. Misschien kun je om de ergste symptomen te bestrijden een thee drinken van kummel, venkel en anijs, eventueel nog dille erbij, tot je darmen weer wat op orde zijn. Succes met alle aanpassingen.

    #81895

    Repelsteeltje
    Participant

    Hoi Sanne, dit was een tijdje geleden voor mij heel herkenbaar,

    eigenlijk is het al gezegd, maar ik wil toch graag nog even benadrukken dat die sojamelk directe klachten geeft en dat het bij mij ook enorm hielp om in 1 keer alle granen te schrappen, dus ook de glutenvrije granen.

    In het wheatbelly boek kun je lezen dat granen vaak de veroorzaker zijn van acne…

    Verder zou het best zo kunnen zijn dat rauwe melk wel verteert, ik dacht vroeger ook dat ik een lactose-intolerantie had…jaren heb ik geen melk kunnen en durven drinken en ook geen roomijsje durven eten…helemaal niets van melk.

    Maar nu lukt het me gewoon wel om minstens een liter melk op te drinken in een paar uur tijd…en dan heb ik vervolgens nergens last van!

    Ik heb begrepen dat dat komt omdat bij rauwe melk de lactase nog in de melk erbij zit om de lactose mee te kunnen verteren, terwijl die bij gepasteuriseerde melk eruit is…gepasteuriseerd.

    Misschien wist je dit al, maar tussen de regels door lijk je me iemand die graag melk drinkt, misschien kan dat dus ook gewoon!

    #81896

    Sanne
    Lid

    Maar wat veroorzaakt nu precies wat?

    Het is begonnen met de operatie (en dus antibiotica). Daar heb ik 3 jaar geleden nog een koolhydraatarm dieet overheen gedaan (toen had ik trouwens haast nergens last van, maar blijkbaar kan mijn alvleesklier daarvan erg lui geworden zijn).

    En ook: waar haal ik de volgende producten: rauwe melk, Kefir (ik weet niet eens wat het is), Franse boter?

    En kummel is een kruid toch?

    #81897

    Tanja
    Participant

    kummel/karwij zijn kruiden/zaadjes inderdaad. Kijk eens op Poekies site: http://www.voedingisgezondheid.nl/welkom.html voor adressen voor rauwe melk en info over kefir.

    #81898

    Poekie
    Moderator

    Hoi Sanne, ook een welkom van mij.

    Rauwe melk in Nederland redelijk goed verkrijgbaar, je moet alleen even de boer op. Zoek een boer in jouw omgeving die (het liefst) biologisch-dynamisch is. Maar een niet biologische boer die grasgevoerde koeien heeft en op een goede manier bezig is is ook goed.

    De koeien moeten buiten lopen, geen antibiotica krijgen, geen krachtvoer/mais/tarwe maar alleen gras (liefst zomer en winter). Ook is het belangrijk dat hij/zij op de landerijen geen pesticiden gebruikt. Het allermooiste zou zijn als hij ook bovengronds zijn mest uitrijdt maar dat is in de meeste gevallen niet het geval.

    Kefir maak je van rauwe melk, net als yoghurt, kun je ook zelf maken. Kijk maar eens op mijn site bij ‘recepten‘.

    Op mijn site vind je allerlei informatie vanaf dit forum overzichtelijk bij elkaar.

    Ook het ‘alleen lezen forum‘ is een must en ook ‘gebruiksaanwijzingen voor beginners‘ van Dennis.

    Lia

    #81899

    Sanne
    Lid

    Ow en dan nog een vraagje: eiwitten in de vorm van eiwit poeder (isolaat). Welke rol kan deze spelen in mijn gezondheid? Dit is zon beetje het enigste niet natuurlijke product wat ik binnen krijg en ik gebruik het af en toe voor of na het trainen.

    #81900

    Poekie
    Moderator

    Sanne,

    geïsoleerde eiwitten zijn absoluut niet goed, je moet alleen eiwitten via je je voeding binnen krijgen.

    Lees hier meer: http://www.fatsforum.nl/topic/totale-leegloop-van-energie/page/3#post-15215

    Lia

    #81901

    Sanne
    Lid

    Ik merkte al wel dat het niet alleen lactose intollerantie is. Vooral brood (volkoren) verdraag ik slecht. (en dit speelt echt al heel lang, maar iedereen hamert er zo op dat volkoren zo ontzettend goed is) Kan ik dan dus wel bijv. af en toe witbrood eten?

    Ook heb ik flink gegoogled op (biologische) adressen in mijn omgeving voor de rauwe melk, kaas, yohurt enz maar ik kan geen boer vinden. Wel tuinders of een boer die de melk wel verhit (boer Spierings in Oss)

    Ik woon in Den Bosch en kom oorspronkelijk uit Oss en werk ook in die omgeving. Dus op zich is mijn zoekgebied redelijk groot (Oss/Berghem/Heesch/Heeswijk Dinther/Loosbroek/Berlicum/Geffen/Nulans en zelfs Lith enzo. En dan nog echt rondom Den Bosch. Dus wie voor mij een goed adres weet, die ook in weekenden of avonden open zijn (ik werk gewoon 5 dagen per week kantoortijden).

    En die Kefir bestel ik online? Kan ik het niet gewoon bij de turk halen? Onlangs was ik naar de natuurwinkel geweest, voor amandelmeel enzo en sesampasta enzo. Kom ik daarna bij de Turk (ik ben moslim en koop daar mijn halal vlees, dus een adres voor biologisch vlees hoeft niet) en hebben ze het daar ook, voor toch wel betere prijzen.

    Oja ook zo iets: boekweit is dan ook niet aan te raden?

    Ik ben echt van de brood en pasta bijvoorbeeld. Vanochtend heb ik dus een roereitje in roomboter klaargemaakt. Maar verder ben ik inspiratieloos qua ontbijt en lunch (behalve als ik dan de yoghurt) Elke dag een salade als lunch is ook wat saai.

    #81902

    Anoniem

    Af en toe een stukje wit brood kan wel maar dan niet als maaltijd maar als een stukje brood bij het ‘echte’ eten.

    Maar ik zou dat niet gaan doen voordat je darmen weer in balans zijn.

    Ook geen amandelmeel,sesampasta en boekweit. Dat kan je misschien wel verdragen in kleine hoeveelheden maar is in dit stadium niet aan te raden.

    Kefir kan je bij de natuurwinkel kopen maar veel beter is het om het zelf te maken en dan van rauwe melk.

    Dit doe je met zgn kefir korrels welke je kan kopen op internet of je moet ze van iemand krijgen die ze over heeft.

    Als je geluk hebt kan je kefir van rauwe melk bij de boer kopen maar ik weet geen adres bij jou in de buurt.

    Kefir is heel erg gezond en zit boordevol probiotica dus echt een aanrader voor jou.

    En heel makkelijk als ontbijt of bij de lunch!

    Quote:
    Elke dag een salade als lunch is ook wat saai.

    Rauwe groente is ook geen aanrader omdat deze erg moeilijk te verteren is.

    Beste om daar ook even mee te wachten

    Als lunch kan je een zalm salade maken met bv de volgende ingredienten:

    zoete aardappel (niet teveel)

    ei

    zalm (blikje)

    broccoli

    slabonen of andere low carb groente welke je lekker vind

    mayonaise (het probleem is alleen dat bijna alle mayo van zonnebloemolie is gemaakt dus dat kan je het beste zelf maken van olijfolie en kokosolie of zo)

    Gooi de hele boel door elkaar en dan heb je een soort zalmsalade.

    #81903

    Sanne
    Lid

    Maar is broccoli ook geen rauwe groenten dan?

    #81904

    Anoniem

    Broccoli moet je koken en het water weggooien. Kook ongeveer 20 minuten.

    #81905

    Anoniem

    Zijn er echt mensen die broccoli rauw eten?

    De zoete aardappel is trouwens voornamelijk voor de koolhydraten. Dus max 50 gram of zo.

    Je kan inplaats van zalm natuurlijk ook kip of vlees nemen.

    Of je koopt een thermosfles met wijde opening en daar doe je een meat stew in die je de dag ervoor hebt gemaakt.(eerst even opwarmen natuurlijk)

    #81906

    Anoniem
    Quote:
    Ik merkte al wel dat het niet alleen lactose intolerantie is. Vooral brood (volkoren) verdraag ik slecht. (en dit speelt echt al heel lang, maar iedereen hamert er zo op dat volkoren zo ontzettend goed is) Kan ik dan dus wel bijv. af en toe witbrood eten

    Beste Sanne,

    Jouw verhaal is voor mij persoonlijk heel herkenbaar en er zijn al enkele zaken die je goed in kaart gebracht hebt. Pike en Repelsteeltje gaven al een goede aanzet.

    Hopelijk kan ik hieraan nog wat meer bruikbare informatie voor je toevoegen.

    Volkorenbrood zorgt voor een geïrriteerde dikke darm en heel wat ellende. Wellicht heb je te maken met een tarwe glutenintolerantie die vaak in combinatie met een intolerantie voor gepasteuriseerde koeienmelk voorkomt.

    Bovendien belemmert de soja melk de opneembaarheid van je voedingsstoffen en eiwitten.

    Gevolgen : een niet goed functionerende dikke en dunne darm en het gevoel van opgeblazenheid – de bolle buik en gewichtstoename door een niet optimale stofwisseling.

    Je schrijft dat de lever- en galreiniging momenteel tegenvallen. Om deze reden adviseer ik je om in eerste instantie op een goed werkende dikke darm te focussen.

    Hoe hieraan beginnen ?

    1. geen genetisch gemanipuleerde granen gebruiken (tarwe, soja en maïs)

    2. sojamelk meteen schrappen

    3. nagaan of je goed reageert op onbewerkte rauwe melk – om reden van een lichtere

    verteerbaarheid is kefir maken op basis van geitenmelk in jouw geval wellicht de

    beste optie.

    4. elke ochtend starten met sole : 1 theelepeltje Keltisch zeezout oplossen in 1 glas

    water en citroensap – naar believen tussendoor nog 1 tot 2 extra glazen per dag

    drinken

    5. voor elke maaltijd inname van chlorella – geleidelijk aan opvoeren van 1 naar 5

    tabletten voor elke maaltijd tot het moment dat je fit bent en hierna overstappen

    naar onderhoudsdosering van 2 tot 3 tabletten voor elke maaltijd – de beste is die

    van Ron Fonteine die in tabletten van 250 mg aangeboden wordt

    6. vervangen van gewone thee door groene thee die heel reinigend werkt

    Als je graag een sneetje wit brood eet, dan is zelf gemaakt en gebakken zuiver wit speltbrood (= niet met andere gewassen gemengd)een optie. Bevat veel eiwitten, is licht verteerbaar en je krijgt hierdoor niet snel honger.

    Met betrekking tot de yoghurt hebben wij hier heel goede ervaringen met biologisch dynamische rechtsdraaiende yoghurt op basis van koeienmelk. Er is zelfs geitenyoghurt en geitenkarnemelk in de handel die wij in tal van bereidingen toevoegen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.