Cortisol-uitslag

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Cortisol-uitslag

Dit onderwerp bevat 9 reacties, heeft 3 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Jhanne 1 jaar, 4 maanden geleden.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur

Jhanne
    Participant

net de assistente van de huisarts aan de telefoon. Ze vertelde me dat de uitslag van het bloedonderzoek naar cortisol ( ‘sochtends) 0.64 is.

ik heb vorige week op Inet gezocht en normaalwaarden ’s ochtends liggen tussen 100 en 700.

dat suggereert dat ik deze waarde als 640 mag zien. Zodat mijn huisarts gaat zeggen dat dat in orde is…en toch heb ik na alles dat ik hier en op de site van dr Rind heb gezien sterk het gevoel dat het niet deugt en dat ik wel degelijk bijnierondersteuning nodig heb…de ochtend van het prikken overigens voelde ik me best goed, ik had de hele nacht geslapen, het zonnetje scheen en had net een bord vol havermout met fruit op…

Ik ga de huisarts toch vragen naar een speekselonderzoek denk ik. Maar verwacht weerstand

fatsnotbad
    Keymaster

Havermout met fruit???

Mike

Lievergezond
    Participant

hoi Jhanne, in het boek van James Wilson getiteld Bijnieruitputting staat hoe je die uitslag kan interpreteren. Dan hoef je geeneens meer speekselonderzoek te laten doen. Speekselonderzoek naar bijnieruitputting doet men regulier volgens mij niet. Dat heb ik via een alternatieve arts laten onderzoeken, maar misschien kan het net zo goed op eigen initiatief. Alleen als je de normaalwaarden anders legt van je bloedtest (dichter bij elkaar) ben je er net zo goed ook. Scheelt je gezemel met je huisarts en onnodig extra geld. Of je kunt er gewoon vanuit gaan dat je bijnieruitgeput bent als je chronisch moe bent. Het is dan niet de huisarts die je ergens van kan overtuigen, maar jezelf (kennelijk).

Jhanne
    Participant

Havermout met fruit???

Mike

🙂

nu net een fijne omelet op, gebakken in veel boter,
    al lezende en doende leert men

fatsnotbad
    Keymaster

Dat klinkt een stuk beter!

Mike

Jhanne
    Participant

@ liever gezond,
    dank voor je reactie, boek zal ik lezen, zelf was ik nogal overtuigd dat daar een probleem ligt waar ik op ondersteuning bij nodig heb. De website van dr Rind gaf voor mij de doorslag. En met die ontdekking was ik nogal blij.
    Dat ik hiervan dan weer aangeslagen ben toont wel weer aan hoe weinig ik kan hebben.

Ik heb een fijne huisarts, ik heb hem graag mee op mijn pad naar gezondheid.

maar vooral begrijp ik het niet, ik had verwacht dat het laag zou zijn, en dit zit tegen de bovengrens. Dat kan liggen aan dat ik het niet begrijp en eerst dat boek moet lezen. Maar het laat me twijfelen.

Wat ik begrepen heb van bijnieruitputting is dat het lichaam onvoldoende in staat is om genoeg cortisol aan te maken. Dan is een hoge bloedwaarde niet echt passend bij het plaatje. En dat is wat me dan laat twijfelen. Dus meer info zoeken, dat boek lezen en dan verder zien.

hoi Jhanne, in het boek van James Wilson getiteld Bijnieruitputting staat hoe je die uitslag kan interpreteren. Dan hoef je geeneens meer speekselonderzoek te laten doen. Speekselonderzoek naar bijnieruitputting doet men regulier volgens mij niet. Dat heb ik via een alternatieve arts laten onderzoeken, maar misschien kan het net zo goed op eigen initiatief. Alleen als je de normaalwaarden anders legt van je bloedtest (dichter bij elkaar) ben je er net zo goed ook. Scheelt je gezemel met je huisarts en onnodig extra geld. Of je kunt er gewoon vanuit gaan dat je bijnieruitgeput bent als je chronisch moe bent. Het is dan niet de huisarts die je ergens van kan overtuigen, maar jezelf (kennelijk).

fatsnotbad
    Keymaster

Kan zijn dat jij in de weerstandsfase zit, voorafgaand aan de uitputtingsfase, en daardoor juist teveel cortisol aanmaakt.

Mike

Jhanne
    Participant

tsja…eigenlijk zou dat niet raar zijn Mike,

het lijkt me…dat zoiets zich als een golfvorm kan herhalen in je leven. Dit is de vierde keer namelijk dat ik totaal onderuit ben gegaan.

de 1e keer was ik 16, en na het lezen van het gapsboek herken ik mezelf ook als een gapskind, altijd buikpijn en obstipatie, chronische oorontstekingen

deze ronde is ruim twee jaar geleden begonnen, na een sterfgeval ben ik erdoorheen gezakt.
    En vorig jaar herfst was ik echt aan het opknappen, was blij, had het gevoel dat ik in het voorjaar wel zo’n beetje weer hersteld zou zijn, weer iets zou gaan kunnen.

toen dus een half jaar griep en ontstekingen, dus misschien dat ik gewoon weer opnieuw ben begonnen.

is de vertaling van dat boek van wilson goed? anders koop ik de engelse versie.

fatsnotbad
    Keymaster

De vertaling van het boek is redelijk. Je doet er beter aan het origineel te lezen. Zo is het woord ‘starchy’ bijv. vertaald als ‘zetmeelachtig’, maar het moet natuurlijk zijn: zetmeelrijk.

Griep en ontstekingen duiden op een verminderde weerstand en cortisol onderdrukt het immuunsysteem, dus dat kan wel kloppen.

Mike

Jhanne
    Participant

zo was ik er zelf ook op uitgekomen eigenlijk.

toen ik na dat half jaar ziek zijn weer een beetje op de been kwam dacht ik, die emotionele kwetsbaarheid die ik heb, dat komt door al die stress uit mijn leven, dat zijn bijnieren, en immuunsysteem, dat zijn ook bijnieren. En toen heb ik gegoogled, bijnieren, moe 🙂

en zo vond ik jouw boek… enzovoort.

en weet je, al die bouillon die ik nu eet , en dikke soepen, en yoghurt met rauwe eigelen,
    het is allemaal zo lekker! het is net of ik mezelf de borstvoeding geef die ik nooit heb gehad.

Mijn ruimdenkende huisarts wilde inderdaad niet mee met dit verhaal, dat was te verwachten. Maar ik ga nu eerst aan de probiotica, vandaag komt mijn eerste pakket met botten en runderschenkels uit het noorden, en als mijn lijf daaraan is gewend ga ik weer verder zien.

dankjewel maar weer

( ps, je doet me denken aan mijn zeer gewaardeerde qigong docent, die kan ook zo lekker bot zijn. en heeft ook nogal vaak gelijk… 🙂 )

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.