borstvoeding stopt?

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid borstvoeding stopt?

Dit onderwerp bevat 80 reacties, heeft 16 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Lievergezond 9 maanden, 3 weken geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 81)
  • Auteur

Fiona
    Participant

Ik heb een vraag, ik geef onze prachtige dochter nu al bijna 10 heerlijke maanden borstvoeding, echter toen ik laatst weer kolfde (na de vakantie van 1,5 week) merkte ik ineens dat mijn melk, drastisch is verminderd. Ik schrok heel erg en ben dus aan het kolven geslagen om mijn productie te verhogen. Echter het lukt niet! geeft mijn lichaam nu aan dat het “op” is? Ik wil eigenlijk nog niet stoppen. Ik geef mijn dochtertje wel bijvoeding, in de vorm van zuur fruit, bottenbouillion, zoete bataat, vlees van goede kwaliteit, kefir, soms een beetje boerenyoghurt. (ook vet als beetje kokosolie, ghee of boerenroomboter, krijgt zij ook wel eens, bijvoorbeeld bij haar zoete aardappel of wat gekookte groente)

Mijn borstvoeding is wel extreem vetter als anders merk ik, zit echt hele kluiten in. Mijn dochter groeit wel goed en ontwikkeld zich ook prima. Ze is een vrolijke, en een actieve meid.

Mijn menstruatie is ook nog niet doorgebroken, en daar heb ik wel erg last van, mijn darmen zijn opgezet (mijn buik voelt als een ballon) en heb erg last van krampen – is dat normaal?

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!

sheila
    Participant

Fiona, heb je al shatavari geprobeerd dat helpt echt heel goed om borstvoeding weer op gang te brengen

fatsnotbad
    Keymaster

Klinkt als hormonale uitputting. Volgens mij moet je jezelf rust gunnen en weer op krachten komen, dus stoppen met bv en overschakelen op de WAPF-formule:

http://www.fatsforum.nl/topic/alternatief-voor-flesvoeding-wapf-formula

Mike

Zon
    Participant

Je kan een lactatiedeskundige bellen: http://www.lalecheleague.nl.

Misschien kun je je kindje wat vaker aanleggen, dan komt de productie vanzelf wel weer op gang.

Menstruatie kan lang wegblijven. Jouw lichaam weet zelf wel wanneer de tijd daar rijp voor is, dus ik kan me niet voorstellen dat je daar last van hebt. Zoals je zegt, dat zijn waarschijnlijk je darmen.

fatsnotbad
    Keymaster

Lactatie stopt. Menstruatie stopt. Ik zeg: hormonale uitputting.

Mike

Tanja
    Participant

De melkproductie krijg je beter omhoog door het kind vaker aan te leggen dan met kolven. Heb je tot nu toe nog geen menstruatie gehad?

melca
    Participant

De hoeveelheid die je kolft zegt niets over wat je dochter eruit haalt. Je dochter is tevreden, wees dan zelf ook tevreden want dit levert alleen stress op en stress kan wel zorgen voor minder productie.
    Je zegt dat je nog niet menstrueert, dat hoeft ook nog helemaal niet. Het kan zijn dat je hormonen weer aan de slag gaan. Tijdens ovulatie en menstruatie kan je een dip krijgen in je productie, maar dat gaat daarna gewoon weer goed komen.
    Gewoon lekker doorgaan. Het is niet ineens op. Ben je er toch niet gerust op, vaker aanleggen kan nooit kwaad.
    (Overigens vond ik de 10 maanden een lastige borstvoedingsperiode, maar na het jaar gaat het dan weer als een zonnetje. Maar dat kan bij iedereen anders zijn.)

fatsnotbad
    Keymaster

Waarom wordt er gesproken over manieren om de melkproductie alsnog op gang te krijgen, terwijl haar lichaam duidelijk zegt dat het genoeg is? In het verleden hadden we hier Daniele die veel te lang is doorgegaan met bv, zelfs met meerdere kinderen, en uiteindelijk totaal uitgeput is achtergebleven!

Mike

melca
    Participant

Daar heb je een punt Mike, maar ik denk dat er een probleem gemaakt wordt van iets wat geen probleem is. Haar dochter is vrolijk en actief, niets aan de hand dus.

fatsnotbad
    Keymaster

Het gaat niet om de dochter, maar om de moeder. Terwijl dochterlief vrolijk en actief is, wordt de moeder letterlijk leeggezogen. We moeten de realiteit onder ogen zien dat moderne moeders maar al te vaak over onvoldoende voedingsstoffen beschikken om zichzelf goed te voeden, laat staan een kleine.

Mike

melca
    Participant

Ik had niet haar verleden gelezen. Ik zie nu dat ze heel wat hormonale problemen heeft gehad. Het had ook handiger geweest als ze dit topic niet had gestart maar verder was gegaan in haar vorige topic, 2 maanden terug zat ze ook al met terugloop. Dat maakt het wel een ander verhaal. Ze zal zelf knopen moeten doorhakken met hoe ze wil doorgaan.

fatsnotbad
    Keymaster

Lees haar voorsteltopic van 2 jaar geleden en vertel me dan nog eens dat ze door moet blijven gaan met bv:

http://www.fatsforum.nl/topic/even-voorstellen-3

Mike

melca
    Participant

Dat heb ik net gelezen, dat zeg ik ook net 😉

Zon
    Participant

Dat de menstruatie stopt bij borstvoeding is in ieder geval normaal.

Tanja
    Participant

Dat de borstvoeding terugloopt kan zeker met stress en uitputting te maken hebben. En het was handig geweest als Fiona het in haar topic had gezet die ze 2 maanden geleden al had aangemaakt over teruglopende borstvoeding. Is het toen wel weer op peil gekomen trouwens? En inderdaad kun je niet zeggen dat uitblijvende menstruatie hormonale uitputting is als ze nog volledige borstvoeding geeft kan het goed daarmee te maken hebben.

Waarom ik haar een tip geeft hoe ze haar productie op peil kan houden is dat geen borstvoeding geven ook veel nadelen heeft en stress geeft wat ook uitputtend werkt, maar die heeft Iklustvet al zo mooi omschreven in een ander topic van Fiona over borstvoeding dat ik het niet ga herhalen. http://www.fatsforum.nl/topic/borstvoeding-in-kwaliteit-verhogen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 81)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.