Bloeduitslagen: ijzer & TSH.

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Bloeduitslagen: ijzer & TSH.

Tags: 

Dit onderwerp bevat 47 reacties, heeft 12 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  paika14 1 jaar, 5 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 48)
  • Auteur

En we zijn weer acht buizen bloed verder (wanneer gaan ze me daar nou eens voor betalen?)

Er is geprikt op al m’n vitamine… en m’n cortisol en schildklier.

Alle waarden zijn binnen, behalve de cortisol (ik betwijfel tot in hoever de huisarts daar iets mee kan, al is die waarde voor mijzelf misschien wel boeiend).

Nu blijkt dat ik een te laag ijzer heb, maar geen bloedarmoede. Ook m’n schildklier lijkt (nog steeds) goed.

Er is ook op t4 en t3 geprikt, maar het schijnt dat die niet worden meegenomen als de TSH er goed uit vandaan komt.

Nu zeggen die waarden me niet heel veel!

Wie oh wie helpt me?

TSH: 1.03

Ijzer: 8

Ik ben echt waanzinnig duizelig telkens, kan moeilijk teksten lezen, m’n ogen branden voortdurend, ik voel me wazig..

Kan dit dan te maken hebben met te weinig ijzer?

Anoniem

Volgens mij is 8 voor ijzer niet zo heel laag. Ik had de laatste keer 6.7, nog veel lager dus. Ik was wel wat meer moe. Ben lever gaan eten en vitamine c extra.

Zonne
    Lid

TSH is “gewoon” goed , mag tot 3,9 = maximale waarde wat goed is. Maar er zijn ook mensen die zich beter voelen als ze onder de 2 zitten. Maar dat zit je dus.

IJzerwaarde van 8 klinkt heeeel laag ! Duizelig zijn kan idd door ijzertekort. krijg je ferrograd ofzo van de huisarts hiervoor ??

ferrum phos celzouten ( = celzout nr 3 ) wil ook nog wel eens super helpen bij ijzertekort !! En dan krijg je tenminste geen darmklachten na inname. Je moet dat dan wel een tijd lang innemen. Niet zomaar 2 weken ofzo.

Zonne
    Lid

Petrah jij bedoelt je HB waarschijnlijk ?

Mijn HB daarentegen was prima, een 8.5.

Het klinkt me ook gek in de oren, dat ik wel ijzertekort heb.. maar geen bloedarmoede?

Dat zal dus wel los van elkaar staan.

Ik ben echt te duizelig voor woorden, en ervaar elke keer wanneer ik ergens energie in stop een bizar heftige hoofdpijn.

Quote:
    ferrum phos celzouten ( = celzout nr 3 ) wil ook nog wel eens super helpen bij ijzertekort !! En dan krijg je tenminste geen darmklachten na inname. Je moet dat dan wel een tijd lang innemen. Niet zomaar 2 weken ofzo.

Jeetje, ik heb toevallig sinds deze week al m’n celzouten gestopt. Ik was in de veronderstelling dat ze niet goed voor me waren, omdat ik ze al zo lang neem en weinig vooruitgang zie..

Nummer drie, die heb ik zelfs ook.. Ik zal die dus maar weer gaan nemen, en kijken of dat me ook kan helpen.

Ik heb nu Floradix (een kruiden drankje) die ik tweemaal daags 20 ml moet nuttigen. Wat een zoete bende… maar als het me helpt?

Vitamine C nam ik overigens elke dag rond de 3000mg, en ben ik nu een paar dagen ook mee gestopt omdat ze op zijn. Morgen heb ik ze weer in huis… misschien nog meer nemen of is dat onzin?

Wat is trouwens een goede ijzerwaarde?

Zonne
    Lid

Ik zal even voor je kijken, maar elk laboratorium heeft wel zijn eigen referentiewaardes !

ijzer 9-30 —. dan valt je waarde dus nog mee ! Mijn ijzer is een keer 3 geweest. heb ik toen met ferrum omhoog gekregen. Maar mijn HB is ook altijd te laag..

TSH 0,4 -4,3

HB 7,5 – 10

Ik las ergens referentie ijzer 10-30.

De grens wordt altijd anders getrokken.

En elk lijf reageert weer anders.. Ik daarentegen reageer heel gevoelig op alles!

Hoe ik het voor elkaar heb gekregen in een maand tijd: ferritine was 35.

Dus ik werd me heel bewust van alle fytinezuur, die ik enorm in mindering heb gebracht..

Misschien iets te drastisch? Van 35 naar 8 lijkt me wel erg veel.. Dat voelt een lijf wel.

Nu ga ik het niet zoeken in fytinezuur natuurlijk, maar in veel en goed vlees! (Organen gaat mij iets te ver nog haha)..

Zonne
    Lid

Veel bloed verlies met ongesteldheid ? Of ergens een ontsteking in je lichaam misschien, dat kost ook veel ijzer.

Volgens mij haal ik mijn vorige bloedonderzoek b6 en ferritine nu door elkaar. Ik weet het ook niet meer ;-)..

Zoveel kan ik volgens mij niet gedaald zijn.

Hmmm wel ongesteld nu, maar heb deze klachten al langere tijd. Het wazig zien, duizelig zijn..

Wel zie ik nu bleker dan ik zag, dus dat lijkt me wel referentie voor m’n ijzertekort..

Slecht/wazig zien hoort ook bij trage schildklier, maar dat is nu meerdere malen niet bevestigd.

Er zat ook geen infectie in m’n bloed….

Zonne
    Lid

hihi ferritine en ijzer zijn ook weer 2 verschillende waardes …..

Ik dacht het al ja haha!

Hoe wordt ijzer aangeduid? Of gewoon als ‘ijzer’?

Zonne
    Lid

ja ijzer staat gewoon als ijzer aangeduidt.

Welke waarde was bij jou nu “8” ? ferritine of ijzer ?

Ijzer was een 8!

Ik ben al driftig zoekende naar symptomen die daarbij passen, maar vind het vrij moeilijke materie (ferritine, hb, ijzer .. name it)..

Hb was een 8.5 (netjes dus)

Zonne
    Lid

Ja, zo’n HB wil ik ook wel !

En nu… Ben ik zo duizelig! Alles draait en ik heb voortdurend het gevoel flauw te vallen.

Zelfs als ik lig draait het. Ik heb van alles geprobeerd… Van hoofd tussen benen, tot iets heel zoets drinken.

Tips? Het maakt me bang..

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 48)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.