Biologische, biologisch-dynamische wijn en 'vin naturel'

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Biologische, biologisch-dynamische wijn en 'vin naturel'

Dit onderwerp bevat 63 reacties, heeft 18 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Lievergezond 1 jaar, 3 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 64)
  • Auteur

Webmaster
    Participant

In deze aflevering van het programma ‘Wijn aan Gort’ geeft de Nederlandse wijnteler Ilja Gort, woonachtig in Frankrijk, een objectief beeld van reguliere, biologische, biologisch-dynamische en traditionele wijnteelt:

http://www.youtube.com/watch?v=Vusq-M4asGc

Ikzelf kreeg recentelijk een fles Slurp! kado, de wijn die Ilja Gort zelf produceert, een traditionele ‘vin naturel’. Het was een rode wijn met een kracht en diepte van smaak die ik nog niet eerder had geproefd in biologische of biologisch-dynamische wijnen. Voor alle duidelijkheid, ik pretendeer helemaal geen wijnkenner te zijn (ben meer een bierman, zoals jullie weten), maar ik kan wel het verschil proeven tussen goede en fantastische kwaliteit. Slurp! valt onder die laatste categorie en bevestigt eens te meer dat traditioneel altijd beter is dan biologisch of zelfs biologisch-dynamisch.

Slurp! (geweldige naam!) is trouwens hier te koop, mocht je jezelf of een ander hierop willen trakteren. De wijn die ik heb gedronken was deze en kost 5 euro (!) en is verkrijgbaar bij de AH!

Mike

Anoniem

Dat is geen verkeerde prijs voor een goede wijn!!

Binnenkort maar eens een fles aanschaffen! Ik drink zelf nooit, maar mijn vriend neemt eens per maand nog wel eens een glaasje van het een of ander!

Iklustvet
    Participant

Prijs valt idd goed mee! De meeste biowijnen zijn veel duurder.

Hoe zit het met bier, als je iets wil drinken kun je dan beter bier of wijn drinken wat is het minst ongezond (ik lust allebei 😉 Ik woon in BE dus bier zat hier, maar heel veel bieren zit suiker in, zeker donkere bieren. Waar moet je op letten? of zal ik daar een nieuw topic voor openen?

Webmaster
    Participant

Inmiddels ben ik sinds mijn eerste post een aantal flessen Slurp! verder en ik kan je vertellen dat dit een FANTASTISCH wijntje is voor de prijs van 5 euro! In de biowinkel en in de supermarkt vind je ook biologische wijnen voor soortgelijke prijzen, maar Slurp! verslaat ze allemaal met twee vingers in de neus! Een absolute aanrader!

Mike

Anoniem

Ik heb hem vorige week ook geprobeerd, nou ben ik geen echt rode wijn liefhebber maar voor een rode wijn was hij voor mij goed te drinken, niet te wrang in elk geval.

Anoniem

is het dan niemand van jullie op gevalle hoe de buurman van die biologisch wijnboer heet? Die met dat grote hek. Die wijn hoef ik iniedergeval niet.

Webmaster
    Participant

Dat is niet dezelfde wijn. Jij doelt opr Rothschild. Ilja Gort produceert zijn eigen vin natural, in samenwerking met andere, jonge wijnboeren die ook traditioneel produceren. Hierdoor kan hij de wijn zo goedkoop houden.

Mik

Anoniem

Ik weet ook dat het een andere wijn boer was. Ik vroeg me alleen af of het niemand op was gevallen dat het er op slinkse wijze in was gestopt. Ik wil die slurp zeker een keer proberen.

Wommes, ze hebben ook rose en witte wijn van slurp.

Webmaster
    Participant

De vraag is of het daadwerkelijk op slinkse wijze in de reportage wordt vermeld. Ik denk dat men zich totaal van kwaad bewust is en geen flauw idee heeft omtrent de ware aard van het huis Rothschild.

Mike

Tanja
    Participant

Volgens mijn vader (een echte connaisseur, vinoloog) is die Gort vooral goed in marketing en de wijn niet zo natuurlijk als hij ons doet geloven. Zal mijn oude heer eens vragen of hij hier een stukje over wil schrijven voor het naadje van de kous. Eventueel kan hij een alternatief aanbieden aangezien hij zich richt op het importeren van eerlijke wijnen die op natuurlijke en ambachtelijke wijze worden geproduceerd, en echt niet allemaal voor de hoofdprijs.

http://www.genderenwijn.nl/

Webmaster
    Participant

Ilja Gort krijgt bij mij vooralsnog het voordeel van de twijfel. Ik ben niet gevoelig voor marketing en baseer me puur op smaak. Zijn wijn overstijgt met gemak biologische wijnen in dezelfde prijscategorie! Ik reageer ook alijd op sulfiet met lichte hoofdpijn en heb dit niet als ik Slurp! drink. Ik ben desondanks benieuwd naar de argumentatie van je pa…

Mike

Anoniem

Het promoten van alcohol op een forum voor gezonde voeding? Iets klopt er volgens mij niet…

Alexandra
    Participant

T zijn hier net mensen milkenhunnie 😉

Webmaster
    Participant

Alcoholische drinken hebben een zeer lange geschiedenis en zijn door volkeren en culturen wereldwijd altijd al geconsumeerd. Van oudsher zijn alcoholische dranken helend, denk in Nederland bijv. aan de kruidenbitters en vlierbessenwijn en ook jenever wordt gemaakt van een gezonde bes. De oudste drank ter wereld is mede (honingwijn) en deze komt wederom in alle culturen wereldwijd voor. Alcoholische dranken en gezondheid kunnen dus wel degelijk samen gaan. We hebben het hier over rode wijn, die aantoonbaar goed is voor hart en bloedvaten.

Mike

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 64)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.