Biologisch-dynamische zorgboerderij opzetten

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Biologisch-dynamische zorgboerderij opzetten

Dit onderwerp bevat 33 reacties, heeft 13 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  liesje 2 jaren, 9 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 34)
  • Auteur

Gerard
    Participant

Wie wil er meedoen met het opzetten van een biologisch-dynamische zorgboerderij? Het geeft de mogelijkheid om ons voedsel zelf te verbouwen en daarmee de kwaliteit ervan te bepalen.

Mijn idee is om met een groepje mensen dit op te zetten en al naar gelang de mogelijkheden meteen groot uitpakken of klein beginnen en dan uitgroeien tot een zoveel mogelijk zelfvoorzienend geheel.

keizertje
    Participant

Hey Gerard, ik woon in Belgie aan de Franse grens,dus wat ver maar anders vind ik dit een schitterend idee! Zijn er mensen in Belgie geinteresseerd????

keizertje

Tuna
    Participant

@gerard: waar in het land?

Gerard
    Participant

Wat mij betreft in de driehoek Utrecht-Soest-Amersfoort, dat is een gebied met landbouw en bossen een mooie combinatie.

Alexandra
    Participant

Wat bedoel je met zorgboerderij?

Gerard
    Participant

Een zorgboerderij is een boerderij waar ook aan zorg wordt gedaan. Mensen met psychische problemen knappen vaak heel goed op als ze op een boerderij werken en leven. Zo leven komt ook dichterbij de natuurlijke manier van leven, bezig zijn, buitenlucht, gezelligheid, aandacht voor elkaar.

Tanja
    Participant

Hee Gerard, ik dacht dat je een wapf boerderij ging creëren, waar we 120 kunnen worden? Toch weer die hulpverlener in je die het roer overneemt 😉

Als er een WAPF-boerderij komt met WAPF-scholen voor de kids zou ik me wel willen aansluiten 😀

Alexandra
    Participant

Met Tanja doe ik mee, eerst maar eens goed voor onszelf leren zorgen, dan pas voor een ander. En als iedereen goed in de wapf zit, dan kan je dat ook als zorgaanbieder gaan doen.

Het starten van een zorgboerderij komt op mij over als weer voor de ander. Ik begrijp t wel, ik werk ook in de zorg. Maar dat is volgens mij ook de grootste valkuil van dit soort projecten. Enne, clienten werken op een zorgboerderij? Dat is met een paar maanden verleden tijd. Lang leve de regering met hun bezuinigingen.

Alexandra
    Participant

Juf San 🙂 self supporting, ook in t onderwijs!

Als je je goed voelt bij het zorgen voor anderen waarom zou je dat dan laten. Als het je energie geeft dan zou ik het zeker doen.

Ik vind een zorgboerdrij/woning een leuk idee. Dit soort boerderijen zijn er al.

De mensen die er verblijven doen hun werk in de natuur en doen veel dingen samen. Je leert er eigenlijk om je zelf te zijn. Maar de mensen die er komen verdienen er geen geld mee. Mijn vader heeft 3 hertare grond en ik zou ook zo iets kunnen beginnen maar ik denk dat er weinig mensen in mijn omgeving mee zouden doen. Ik laat het denk ik maar bij mijn eigen groetetuin. Het geeft veel voldoening om lekker in de tuin te werken in mijn eigen tempo.

Gerard
    Participant

Ik stel voor om te beginnen en dan kijken waar we uitkomen. Niet meteen groot uitpakken, maar klein beginnen en langzaam, op een natuurlijke manier opbouwen. Het idee zorgboerderij vind ik wel wat hebben, maar inderdaad niet om mee te beginnen.

Een heel WAPF dorp, met school en al, lijkt me ook wel wat. Voor mij is een dorp het dichtste bij mijn ideaal van kleinschaligheid.

En politiek bannen we uit, dat is dan meteen de laatste politieke daad :mrgreen:

Alexandra
    Participant

Niet groot uitpakken zegt tie, maar maakt er wel gelijk een dorp van…. Ik doe mee :mrgreen:

Het idee van een zorgboerderij is op zich niet verkeerd, maar de basis waarop je dat nu zou moeten doen wel. Je bent gebonden aan financieringen vanuit de overheid, regelgeving vanuit de overheid en hebt te maken met mensen die niet alleen door voeding vergiftigd zijn, maar ook door medicatie. En dan maakt de doelgroep volgens mij niet eens uit.

Wat me wel opvalt in mijn huidige werk (jongeren met een licht verstandelijke beperking met een gedragsstoornis en agressieproblematiek) dat ondanks de stempels die ze hebben er maar weinig medicatie gebruiken. Velen weigeren de medicatie. Uiteraard wordt er geleefd op suiker en koolhydraten en alle foute zaken die je maar kan bedenken….

Gerard
    Participant

Ik drom wat af! Leuk, niet? Ware het niet dat de zogenaamde realiteit ook een droom is, dan zou ik niet zo gemakkelijk dromen. Ik droom dat ik 3 miljoen euro heb, zou dat genoeg zijn om zonder subsidies aan de gang te gaan?

Alexandra
    Participant

Starten wel, onderhouden niet. Personeel is zo duur he 😉 enne, subsidies zijn er sowieso niet meer. Het zijn de cliënten dient geld opleveren. En daar zit dus de regelgeving aan vast.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 34)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.