Bakken in Ossewit?

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Bakken in Ossewit?

Dit onderwerp bevat 47 reacties, heeft 16 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  E123 1 jaar, 1 maand geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 48)
  • Auteur

johan30
    Participant

Hoi allemaal,

Ik vraag me af of het bakken in Ossewit is aan te raden? Naast kokosolie en af en toe olijfolie ben ik op zoek naar wat variatie vwb het bakken.

Deze Ossewit van Schotehooglanders bijvoorbeeld heeft geen toevoegingen en lijkt mij goed geschikt:

Ossewit is gesmolten zuiver niervet van grasgevoerde koeien. Lekker en gezond, om in te bakken en om in te frituren. Puur, zonder toevoegingen.

http://postpakket.schotsehooglanders.nl/bestellen/products-page-2/

Hebben jullie ervaring met het bakken in Ossewit?

Ivm histamine problemen sla ik Reuzel over (varken).

fatsnotbad
    Keymaster

Dit is een traditioneel bakvet en daar is helemaal niets mis mee. Je gerechten smaken er ook beter door.

Mike

maarten
    Participant

Ik eet (bak in) dagelijks 30g zelf uitgebakken Ossenwit, smaakt super!

Simon-G
    Participant

Qua smaak vind ik het juist heel erg neutraal, maar dat heeft als voordeel dat de kruiden beter tot hun recht komen.

Cholesteroliscool
    Participant

Ontbijt: flinke klont niervet van SH in de pan, gesnipperd uitje er door, spiegeleieren en op het laatst wat rauwmelkse kaas erover en je loopt er tot ver in de middag op.
    De juiste palmolie is eventueel ook een alternatief voor de variatie in vetten.
    De smaak is echter niet neutraal.
    http://www.noble-house.tk/html/NL/Amanprana_Traditionele_Vetten_Plantaardige_Olie/Dr-Oz-adviseert-biologische-extra-vierge-rode-palm-olie.html

100%leven
    Participant

Ghee is ook nog een alternatief om in te bakken.

Als je Ossewit wilt gebruiken om te frituren, hoe lang gaat dit dan ongeveer mee?

Het niervet van grasgevoerde koeien wat ik van de boerin mee kreeg om te proberen vind ik zelf erg overheersend qua smaak. Verschilt dit per dier aangezien anderen dit als ‘neutraal smakend vet’ omschrijven?

fatsnotbad
    Keymaster

Ik zou het ook niet neutraal willen noemen, eerder sterk van smaak. Ik houd er wel van.

Mike

Grappig, mijn man smult er van, ik vind het niet zo.

Rest nog de vraag: voor incidenteel frituren, hoe lang gaat ossewit mee? Ik gebruik nu kokosvet en dat blijft erg lang goed ook als we het niet gebruiken.

Godsgeschenk
    Participant

misschien een rare vraag: het ossewit van de supermarkt, is dat ook goed?

Simon-G
    Participant

Tja dat neutraal van smaak kan ook aan mij liggen.
    Mijn eerste kennismaking was een halve kilo rauw niervet, daarna eetlepels gesmolten niervet en daarna heb ik er pas in gebakken.

Kan dat wel even toelichten, ik was geïnspireerd geraakt door een tekening van George Catlin. De tekening in kwestie Stu-mick-o-súcks Buffalo Bull’s Back Fat, Head Chief, Blood Tribe. Een opperhoofd uit 1835 vernoemd naar een heilzaam voedingsmiddel.

Toen we nog geen vuur hadden zullen we daar toch 2 miljoen jaar rauw van gegeten hebben, was mijn theorie. Experiment was niet geslaagd.

Ik proef wel het verschil tussen, vlees van de supermarkt, vlees van de bioslager, vlees van bd boerderij met krachtvoer in de winter en grasgevoerd vlees. Deze 4 kan ik van elkaar onderscheiden en bij grasgevoerd vlees heb ik tot nu de leeftijd van de dieren, dus welke ouder of jonger was, ook uit elkaar kunnen houden.

Maar goed bij bottenbouillon lukt het mij bijvoorbeeld moeilijk om het zout op smaak te krijgen, van te weinig ga ik vaak in een keer door naar veel te veel. Dus dat ik met niervet ook geen betrouwbare smaak heb, dat zou zomaar kunnen.

fatsnotbad
    Keymaster

Dan heb je zinktekort. Dat gaat ten koste van je reuk en je smaak.

Mike

Godsgeschenk
    Participant

Jullie bedoelen met ossewit waarschijnlijk het niervet van runderen wat je zelf moet uitbakken. Ik denk dat het ossewit van de supermarkt niet goed is, klopt dat? Zal natuurlijk wel beter zijn dan alle andere plantaardige frituurvetten die aangeboden worden in de supermarkt. Het is trouwens het enige dierlijke frituurvet wat aangeboden wordt. (Ik spreek nu niet over gezond kokosvet, daar kun je natuurlijk ook in frituren).

Simon-G
    Participant

Dat is wel gek dan want mijn reukvermogen is juist bovengemiddeld en al dat vlees waar ik het verschil tussen proef.

Ik heb het met alleen bottenbouillon en zout. Zodra er vlees kruiden en groente bij zitten, is het zout doseren geen probleem. Sorry voor het vloeken in de kerk maar het komt misschien omdat ik alleen puur boutenbouillon helemaal niet te hachelen vind.

Van die indianen die bottenbouillon aten omdat ze geen zout hadden en toch mineralen binnen wilde krijgen, ik heb echt medelijden met hun, dat je het weg krijgt, bah.

fatsnotbad
    Keymaster

Ja, de Ossewit uit de supermarkt is minder slecht dan de plantaardige frituurvetten, maar bevat wel schadelijke toevoegingen zoals anti-schuimmiddel E900.

Mike

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 48)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.