Alkalife schadelijk?

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Alkalife schadelijk?

Dit onderwerp bevat 23 reacties, heeft 8 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Anoniem 3 jaren, 9 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)
  • Auteur

MissM
    Lid

Ik heb voor ik dit forum ontdekte, een doosje Alkalife tabletten gekocht om mijn verstoorde zuur/base balans te herstellen (vastgesteld door alternatief therapeut).

Hier lees ik dat die zuur/base balans achterhaald is. Maar ik snap het niet helemaal…

Die uitleg van Alkalife lijkt me zo logisch… 😯 Toch??

Door die tabletjes na de maaltijd te nemen, vermijd je toch dat je mineralenvoorraad wordt uitgeput om je lichaam in evenwicht te houden??

Kan het kwaad om ze in te nemen?

MissM

Anoniem

MissM
    Lid

Jp, bedankt voor je antwoord.

En ja, ik heb die teksten al gelezen (maar interpreteer ze misschien helemaal verkeerd :?).

Mijn vraag is: creëer je er een nog groter onevenwicht mee?

Mij lijken die Alkalife tabletjes vooral ondersteunend te werken (je brengt natrium- en kaliumbicarbonaat naar je darmen) en omdat ik ze hier toch heb liggen, vroeg ik me af: baat het niet, dan schaadt het niet… Of heb ik nu veel last van brainfog? 🙂

Anoniem

Belangrijk is het effect op je maagzuur,

maar ik weet hier nog niet alles van, alleen de grote lijnen.

Welke tabletje heb je precies?

Over bicarbonaat worden hier wel goeie dingen geschreven en dat zie ik er ook tussen staan: http://www.alkalife.nl/producten.html

MissM
    Lid

Jp, ivm effect op maagzuur: het zijn gecoate tabletten die pas in de darmen natrium- en kaliumbicarbonaar afgeven.

Op die manier zou je je maagzuur niet beïnvloeden.

Op het ‘alleen lezen’ forum staat inderdaad dat door voeding op te splitsen in zuurvormend en basisch en je te focussen op enkel de basische voedingsmiddelen, je jezelf tekortdoet. Omdat je dan dierlijke eiwitten enzo gaat verminderen…

Alkalife stelt: Om de zuur/base balans in je lichaam in evenwicht te houden, gebruikt je lichaam mineralen. Om die voorraad niet te hoeven aanspreken, zou je alkalife tabletjes kunnen nemen. Die herstellen dan het evenwicht, zonder dat je lichaam die mineralenvoorraad plundert.

Dat heb ik nog niet gevonden op dit forum, of bovenstaande stelling klopt. En of het dus ‘schadelijk’ is om Alkalife te nemen…

Webmaster
    Participant

Ik heb zelf een kuurtje met natriumbicarbonaat (1 theelepel in een glas water per dag) van een week achter de rug. Periodiek doe ik dit soort kuurtjes en de bica helpt mij versneld ontzuren, te merken aan bijzonder zure ontlasting. Ik kan me voorstellen dat deze tabletten, waar ik zelf geen ervaring mee heb, een soortgelijk effect teweegbrengen en dus zinvol kunnen zien, mits je ze beschouwt als een kuurtje en niet systematisch tot je blijft nemen.

Mike

MissM
    Lid

Ik zag het idd als een kuur.

Bedankt!

autumn
    Participant

Maar Mike, waarom is het dan nodig om jezelf te ontzuren? Vanwaar die verzuring?

Webmaster
    Participant

Zuurstoftekort, waardoor je cellen suikers gaan fermenteren en CO2 gaan inademen. Een te alkalische maagomgeving (te weinig maagzuur) zorgt ook voor verzuring, omdat eiwitten dan onverteerd blijven en vervolgens worden ‘verteerd’ door afbraakbacterien en gisten, waardoor je een verkeerd soort fermentatie krijgt (rotting). Ik ben nog steeds een erfenis uit het verleden aan het wegwerken!

Mike

Hoe ben je er precies achter gekomen dat je dit hebt Mike? Is dat gemeten bij metenisweten? Ik las nl. dat je ook zonder dat je het weet caseineintolerantie kunt hebben. Hoe kom je daar precies achter (als je nergens last van “lijkt” te hebben)?

Tanja
    Participant

Mike,

ik heb laatst (laatste audiobestand van Lia) een lezing van jou beluisterd, goede lezing, wederom zeer leerzaam. Ik heb een kleine opmerking. Je vertelt dat mensen die een slechte spijsvertering of te weinig maagzuur hebben meer zuur moeten eten (so far so good), maar daarnaast zeg je dan (in mijn woorden) dat dat het zuur-base verhaal onderuit haalt, omdat je dus meer zuren moet eten.

Nu wil ik helemaal geen discussie over de zuur-base theorie met je aangaan, want ik vind het fosfor-calcium verhaal zeer plausibel. Misschien weet je het ook al, maar dat bleek nu eenmaal niet uit deze lezing, dus ik schrijf het toch even op, zodat je wellicht beter beslagen bij een volgende lezing bent. Er is een verschil tussen zuren die zuur smaken zoals citroen en appelazijn en de zuur vormende voeding die rijk zijn aan niet-metalen(o.a.fosfor) (tegenovergesteld van basen die zich in metalen omzetten(o.a. calcium)). Wat ik hiermee wil zeggen is dus dat de (vrije)zuren in bijvoorbeeld citroen en azijn niet verzurend, maar juist ontzurend werken.

Webmaster
    Participant

Weet ik, maar men hanteert vaak de pH-meter om te bepalen of een voedingsmiddel ‘gezond’ is of niet. Als je bijv. azijn neemt, dat heeft een zeer lage pH, maar is extreem gezond, met name appelazijn, rode wijnazijn en balsamico. Hoe een voedingsmiddel uitwerkt in je lichaam kan precies tegenovergesteld zijn, waarbij zure voeding basisch uitwerkt en basische voeding zuurvormend. Ook hangt het heel erg af van de staat waarin je spijsverteringsstelsel verkeert (bij de meeste mensen niet goed), want voedsel is alleen maar zo gezond of ongezond als dat het verteerd kan worden. Daarnaast heeft ons lichaam zelf een regulerend mechanisme, waarbij, indien nodig, zuren kunnen worden omgezet in basen of andersom. Het is dus allemaal een stuk ingewikkelder dan simpelweg de ph_meter hanteren!

Mike

Tanja
    Participant

Zo ken ik het z-b verhaal niet, dat er ph wordt gemeten om te bepalen of een voedingsmiddel base/zuur of gezond zou zijn. Zogenaamde verzurende voeding (eiwitten) zijn namelijk totaal niet zuur.

Webmaster
    Participant

Ze bestaan anders uit aminoZUREN.

Mike

Tanja
    Participant

Maar die ontstaan tijdens de spijsvertering, een ph strip op een lap vlees zal toch geen hoge zuurtegraad opleveren. Het gaat om de verzuring die tijdens door spijsvertering ontstaat, niet om de ph waarde van het voedingsmiddel.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.